Polacy stawiają na HD i mobilny internet

W ciągu ostatniego roku podwoiła się liczba gospodarstw domowych posiadających telewizor HD. O połowę wzrosła też liczba laptopów, a mobilny dostęp do internetu ma już co dziesiąty polski internauta (to dwa razy więcej niż rok temu) - wynika z danych D-Link.

W ciągu ostatniego roku odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu wzrósł z 38 do 48 proc.. Poprawiła się nie tylko ilość, ale i jakość łączy. Obecnie 39 proc. internautów korzysta ze stałego łącza oferowanego przez operatora telefonii stacjonarnej (np. z popularnej Neostrady).

Dalsze 22 proc. internautów korzysta z usług operatora telewizji kablowej, a 16 proc. z internetem łączy się dzięki lokalnemu dostawcy osiedlowemu. Do lamusa przechodzą modemy, z których korzysta jedynie 2 proc. internautów. Prawdziwy boom przeżywają za to operatorzy telefonii komórkowej. Z oferowanego przez nich mobilnego dostępu do sieci rok temu korzystał co dwudziesty internauta. Obecnie - co dziesiąty.

Reklama

Internauci stają się coraz bardziej mobilni. Obecnie w polskich domach jest o ok. 50 proc. więcej laptopów niż rok temu - można je znaleźć w 16 proc. gospodarstw domowych. Co ciekawe, ciągle lekko rośnie nasycenie komputerami stacjonarnymi. Odsetek gospodarstw wyposażonych w stacjonarne PC-ty wzrósł z 44 do 51 proc.

Co robi Polak w cyfrowym domu?

Coraz częściej oglądamy telewizję na telewizorach HD/ HD Ready. Do posiadania takiego sprzętu przyznał się co piąty ankietowany (22 proc.). W zeszłym roku takich deklaracji było o połowę mniej! Jedna trzecia z nas (31 proc.) ogląda też filmy korzystając z multimedialnego odtwarzacza DVD, zaś jedna czwarta (26 proc.) posiada przenośny odtwarzacz MP3 lub MP4.

Obraz z kamery internetowej może przesłać 7 proc. badanych, ale dane i pliki multimedialne na dysku zewnętrznym może gromadzić zaledwie 3 proc. Polaków. Coraz rzadziej w polskim domu można skorzystać z telefonu stacjonarnego. Tradycyjną linię telefoniczną posiada obecnie 36 proc. gospodarstw domowych. W zeszłym roku było ich 41 proc.. Najmniejszą popularnością wśród Polaków cieszą się palmtopy - ich obecność w gospodarstwie domowym zadeklarowało jedynie 1 proc. ankietowanych.

Cyfrowa dziura

Jak pokazują badania, dostęp do elektroniki użytkowej i nowych technologii ciągle warunkowany jest miejscem zamieszkania. Mimo dynamicznego, 60 proc. wzrostu dostępności, z internetu na wsiach korzysta tylko nieco ponad jedna trzecia (37 proc.) gospodarstw domowych. Takich gospodarstw w miastach jest już ponad połowa (56 proc.). W dużych miastach laptop w gospodarstwach domowych obecny jest dwa razy częściej niż na wsiach (22 proc. w porównaniu do 11 proc.). Podobnie jest z telewizorami HD/HD Ready (odpowiednio 15 i 31 proc.) czy routerami (odpowiednio 6 i 14 proc.).

- Operatorzy telefonii komórkowej wypełniają bardzo ważną niszę na rynku usług dostępu do internetu. Ich rosnący udział jest nie tylko efektem agresywnej promocji ale również słabości tradycyjnych dostawców, którzy nie są w stanie zapewnić łącza internetowego wszystkim zainteresowanym klientom . Udział mobilnego dostępu do internetu w usługowym torcie będzie rósł wraz z rozwojem infrastruktury operatorów i spadającymi cenami - tłumaczy powyższe dane Mariusz Piaseczny z D-Link.

- W ten sposób operatorzy komórkowi są w stanie w ciągu najbliższego roku ponownie podwoić liczbę klientów usług dostępowych. Sprzyja temu także rozwój usług mobilnych w naszych telefonach komórkowych, za pomocą których coraz częściej - oprócz przeglądania stron WWW - słuchamy internetowych stacji radiowych, oglądamy filmy, korzystamy z serwisów społecznościowych, przesyłamy zdjęcia - dodaje Piaseczny.

Media2
Dowiedz się więcej na temat: internauta | operatorzy | Internet | mobilny internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy