Peugeot 208: Wizja przyszłości we wnętrzu samochodu

Rozwój motoryzacji postępuje błyskawicznie. Ewoluują nie tylko silniki lub materiały użyte przy produkcji samochodów, ale także wnętrza pojazdów. Czy kokpity przyszłości będą przypominać te, które znamy dzisiaj?

Przy okazji premiery nowych modeli Peugeota warto zastanowić się, jakie funkcje powinien posiadać idealny kokpit przyszłości.

Ergonomia i wrażenia z jazdy

Każdy kierowca wie, jak ważne dla komfortu podróżowania jest rozmieszczenie wszystkich istotnych elementów na desce rozdzielczej. Przez dekady producenci samochodów eksperymentowali z kształtami kierownicy, umieszczeniem zegarów, kątem nachylenia panelu środkowego, możliwością ustawień siedziska, a nawet kolorami podświetlenia odpowiednich funkcji. Doświadczenia pozwoliły inżynierom trafić na złoty środek, który jest stosowany w wielu nowych samochodach. Okazało się bowiem, że im mniejsza i bardziej poręczna kierownica, tym wygodniej prowadzi się samochód, zwłaszcza podczas trudniejszych manewrów.

Reklama

Kierownica jest jednym z tych elementów pojazdu, po którym najlepiej widać ciągły rozwój i dążenie do coraz większej wygody. Wystarczy porównać olbrzymie kierownice znane z pierwszych amerykańskich krążowników szos do tych produkowanych np. w latach 90-tych.

Te sprzed 20 lat wystarczy porównać do np. niesamowicie kompaktowej kierownicy stosowanej w nowym Peugeocie 208. Miniaturyzacja jest widoczna gołym okiem.

Przez lata zmieniała się jednak nie tylko kierownica, ale także wskaźniki. Zegary ulokowane dawniej bezpośrednio za kierownicą, coraz częściej goszczą na środku deski rozdzielczej albo całkiem ponad - dzięki temu nie musimy odrywać wzroku od drogi. Wszystko to wpływa na bardziej intuicyjne prowadzenia pojazdu, a więc także większą wygodę i bezpieczeństwo. 

Wszechobecne ekrany

Wpływ technologii widać też na przykładzie ekranów multimedialnych. Kolorowe panele, często sterowane za pomocą dotyku, skutecznie wypierają zajmujące o wiele więcej miejsca pokrętła i przyciski. Wpływa to nie tylko na wygodę i prostotę obsługi , ale także na ergonomię całego wnętrza. Ekrany centralne pozwalają nam sterować wszystkimi funkcjami pojazdu za pomocą szybkiego ruchu dłoni, począwszy od ustawienia radia, kontroli multimediów, poprzez włączenie nawigacji, a nawet zmiany ustawień samochodu. Dodatkowo, dzięki zaoszczędzonemu miejscu, producenci mogą teraz dodać w samochodzie wiele dodatkowych gniazd, np. AUX, USB, Bluetooth, a także umożliwić podróżującym podpięcie swojego telefonu, co pozwala mieć dostęp do wielu prywatnych danych z poziomu samochodu.  

Co ciekawe, do ekranów umieszczonych centralnie często dochodzą dodatkowe, umieszczone pomiędzy zegarami, a niekiedy nawet całkowicie je zastępujące. Mamy wtedy możliwość wyświetlania najciekawszych informacji (np. wskazań nawigacji) dosłownie przed oczami. Przykładem niech będzie nowy Peugeot 208, który już teraz łączy zegary analogowe z cyfrowym ekranem, co w ogromnym stopniu wpływa na wygodę prowadzenia.

Komfort jak w domu

Na przyjemność z jazdy wpływa także wygoda samochodu. Dokładna pozycja za kierownicą, spora ilość miejsca, szeroka gama konfiguracji foteli oraz wysokiej jakości materiały to dokładnie to czego, oczekujemy po samochodzie, w którym spędzamy przecież dużo czasu. Dlatego właśnie nowe modele stawiają na indywidualne potrzeby klientów i oferują szeroką gamę ustawień. Szeroki zakres konfiguracji kolumny kierownicy oraz foteli to podstawa. Ważne są również wykorzystane materiały, dbałość o szczegóły, oświetlenie wnętrza, a także wysokiej jakości system Hi-Fi. Nowe modele marki Peugeot mogą być na to najlepszym przykładem. Poza sporą ilością miejsca oraz dużą możliwością ustawień wpływających na wygodę, francuska marka oferuje także wykończenie wnętrza z najwyżej półki, nowoczesne oświetlenie w stylu high-tech, a także nagłośnienie złożone z aż 8 głośników marki JBL.

Kokpit przyszłości

Jak więc powinien wyglądać kokpit przyszłości? Dzięki markom takim jak Peugeot, o wiele łatwiej jest nam to sobie wyobrazić. Proponowany przez francuski koncern nowoczesny i-Cockpit to przede wszystkim wygoda, ergonomia i intuicyjne multimedia. Niewielka kierownica, górujące nad nią cyfrowe zegary oraz duży dotykowy ekran centralny być może niebawem staną się standardem także w innych samochodach. Już teraz badania przeprowadzane wśród europejskich i chińskich klientów jednoznacznie wskazują, że wspomniane rozwiązanie zwiększa przyjemność i doświadczenie z jazdy.


Artykuł powstał we współpracy z marką Peugeot.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy