Naddźwiękowy samolot NASA wykorzysta części z wojskowych konstrukcji

NASA i Lockheed Martin pracują nad stworzeniem nowego, naddźwiękowego samolotu. W konstrukcji X-59 Quiet SuperSonic Transport zostaną wykorzystane materiały pochodzące ze starszych wojskowych konstrukcji.

NASA pracuje nad naddźwiękowym samolotem X-59 Quiet SuperSonic Transport. W celu zmniejszenia kosztów produkcji, Agencja przeszukuje i wykorzystuje części z innych, wojskowych konstrukcji. Na pokładzie naddźwiękowego samolotu znajdzie się kilka bardzo znanych części, jeszcze przed momentem zanim finalnie wzbije się on w przestworza. Amerykańska Agencja Kosmiczna postanowiła postawić na komponenty pochodzące z recyklingu, które pierwotnie montowano w takich samolotach myśliwskich jak między innymi F-16 Fighting Falcon.

QueSST to eksperymentalny projekt będący częścią wysiłków mających na celu stworzenie komercyjnych samolotów naddźwiękowych, które byłyby w stanie operować na niebie - bez wytwarzania ogromnego hałasu podczas przelotu. Concorde w czasach swojej świetności wytwarzał hałas o natężeniu około 105 decybeli, który można było usłyszeć na ziemi. NASA chce, aby X-59 brzmiał podczas przekraczania bariery dźwięku, jak zamknięcie drzwi i ciche stuknięcie.

Reklama

Według firmy Lockheed Martin, odrzutowiec X-59 będzie gotowy do przelotu z prędkością około 1512 kilometrów na godzinę przy zachowaniu pułapu na poziomie 55 tys. stóp. Obecnie cała konstrukcja jest budowana w fabryce Skunk Works w Palmdale w Kalifornii. Projekt ma zakończyć się w 2021 roku. Pierwszy lot testowy X-59 odbędzie się w 2022 roku.

Aby utrzymać koszty na niskim poziomie, NASA pozyskała części takie, jak podwozie z myśliwca F-16, zadaszenie kokpitu z T-38 oraz część systemu napędowego z samolotu szpiegowskiego U-2.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: NASA | samolot naddźwiękowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama