Jak internauci przeglądają Facebooka?

Jak użytkownicy przeglądają swoją tablicę na Facebooku, a także w jaki sposób przeglądają strony fanowskie marek? Sprawdził to zespół K2 User Experience, którzy przygotował także dekalog skutecznych działań na Facebooku.

W badaniu eyetracking serwisu Facebook wzięło udział 30 respondentów, zaawansowanych użytkowników Facebooka. Testy prowadzono na realnych kontach w serwisie oraz czterech stronach fanowskich - Centrum Kopernika, Lady Gagi, Ikea, Sprite. - Wyniki badania wskazują na to, że użytkownicy poświęcają wpisom marek prawie tyle samo uwagi, co wpisom znajomych. Nie zauważyliśmy, aby posty marek były ignorowane - mówi Paulina Makuch, User Experience Research Manager K2

- Wpisy zawierające obrazki lub wideo są bardziej angażujące niż wpisy czysto tekstowe, a różnice te są szczególnie widoczne w przypadku postów publikowanych przez marki. Co ciekawe, użytkownicy częściej klikają we wpisy wideo niż np. w zwykłe linki. Jeśli chodzi o reklamy w serwisie, to są zauważane przez użytkowników, ale z reguły na bardzo krótko i nie powodują żadnej akcji. Przeglądając strony fanowskie użytkownicy nie koncentrują się tylko na ścianie, ale sprawdzają też zakładki z różnymi informacjami i poświęcają sporo uwagi zdjęciu profilowemu. Znaczenie ma też dla nich informacja o liczbie fanów przeglądanej strony - dodaje Makuch.

Reklama

Na podstawie wyników badania specjaliści K2 przygotowali 10 przykazań mówiących o tym, jak powinna wyglądać aktywność marki na Facebooku. Dekalog skierowany jest do specjalistów social media i marketerów.

Dekalog: Skuteczny fan page na Facebooku

- Daj się polubić. Użytkownicy czytają wpisy marek pojawiające się na ich tablicy i poświęcają im tyle samo czasu, co wpisom znajomych. Natomiast reklamy nie są czytane albo wręcz zupełnie pomijane.

- Zacznij od pomysłu. Opracuj długofalową strategię obecności marki na Facebooku. Istotny wpływ na powodzenie pomysłu ma forma prowadzonej komunikacji i rodzaj treści zamieszczanych na profilu. Twój fan page to nie miejsce na notki prasowe!

- Popisz się czymś więcej. Dodawaj wideo i zdjęcia do swoich postów. Wpisy zawierające treści multimedialne są zdecydowanie bardziej angażujące niż linki czy sam tekst.

- Dbaj o formę. Użytkownicy czytają tylko kilka pierwszych słów wpisu. Musisz ich zainteresować od samego początku, dlatego postaraj się przemyśleć konstrukcję całego wpisu tak, by intrygował od pierwszego spojrzenia.

- Co kto lubi. Użytkownicy patrzą na to, co lubią ich znajomi. Interesują się również treściami, które ktoś polubił poza Facebookiem, dlatego warto umieszczać przycisk "like" na swoich stronach.

- Jak cię widzą, tak cię lubią. Użytkownicy zwracają uwagę na awatar. Wykorzystaj jego moc! Twórz dedykowane zdjęcia profilowe oraz zmieniaj je co jakiś czas. Taką strategię przyjęli najwięksi - m.in. Play, Heyah, Cropp.

- Fan page na zakładkę. Prawie wszyscy czytają nazwy zakładek, a połowa chce w nie zaglądać. Warto więc tworzyć ciekawe treści i konkursy w formie zakładek, których nazwy wyświetlane są również w lewym menu pod awatarem.

- Na lewo patrz. Użytkownicy poświęcają swoją uwagę boksom w lewej kolumnie. Warto zamieszczać w nich: atrakcyjne graficznie ogłoszenia, wewnętrzne reklamy, linki do innych kanałów komunikacji i wszystko co ci przyjdzie do głowy.

- Nie kupuj fanów. Użytkownicy sprawdzają czy wśród fanów są już ich znajomi. Puste profile kupionych fanów znacznie obniżają wiarygodność marki.

- Miłość od pierwszego spojrzenia. Dobrze zaplanuj treści zamieszczane na swoim fan page'u. Użytkownicy poświęcają tylko 60 sekund na wszystko, co masz im do powiedzenia.

Media2
Dowiedz się więcej na temat: Facebook
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy