Sprzedaż komputerów w 2009 r. wzrosła

Według opinii specjalistów z firm analitycznych Gartner i IDC przynajmniej producenci pecetów osiągnęli dno kryzysowego dołka i weszli znowu w fazę wzrostu. W czwartym kwartale 2009 roku wyniki ich sprzedaży wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 15 procent (Gartner) lub nawet o 22 procent (IDC).

Swój udział miał w tym ponadprzeciętny sezon bożonarodzeniowy w USA i Azji, w trakcie którego szczególnie dobrze sprzedawały się tanie notebooki i netbooki. Z tego trendu skorzystał przede wszystkim Acer, obecny numer dwa rankingu liczonego według sprzedanych egzemplarzy. Według analityka Gartnera Mikako Kitagawy wejście na rynek systemu Windows 7 nie spowodowało wprawdzie większego popytu na komputery, ale wspomogło sprzedaż w sezonie bożonarodzeniowym jako instrument marketingowy.

W Europie kryzys pojawił się później niż w innych regionach. W następstwie tego w czwartym kwartale po raz pierwszy po trzech kwartałach na minusie znowu nastąpił mały wzrost pod względem liczby sprzedanych komputerów, podczas gdy w USA taka tendencja zaznaczyła się już o kwartał wcześniej. Według Gartnera także i tutaj do poprawy wyników przyczyniły się mininotebooki, które odpowiadają już za 20 procent ogólnej sprzedaży na rynku urządzeń przenośnych w Europie.

Reklama

Wbrew globalnemu trendowi spadkom uległy wyniki sprzedaży lidera branży Hewletta-Packarda i zajmującej piąte miejsce Toshiby. Zaraz za Toshibą w rankingu ustawiają się kolejno Apple, Sony, Samsung i Lenovo; wszyscy oni mają nadzieję na wejście do czołowej piątki. W USA Apple ze wzrostem wyników sprzedaży w sztukach na poziomie 23 procent w ciągu roku zajmuje już piąte miejsce w klasyfikacji producentów. Po roku spadających wyników sprzedaży niegdysiejszy lider zestawienia Dell w skali globalnej znowu odnotował lekką poprawę zbytu. W minionym kwartale producent spadł na miejsce trzecie za Acerem.

Ranking dla czwartego kwartału według metod kalkulacji Gartnera odpowiada także rankingowi dla całego roku. Z kolei w IDC Dell znajduje się na miejscu drugim przed Acerem. Przyczyną różnic są odmienne sposoby kalkulacji stosowane przez obie firmy. IDC nie uwzględnia np. sprzedaży serwerów w architekturze x86. Ogółem na całym świecie w 2009 roku sprzedanych zostało 306 milionów (Gartner) albo 294 miliony (IDC) komputerów. Wyniki sprzedaży w roku kryzysu wzrosły o 5,2 procent według Gartnera i o 2,3 procent według IDC.

HeiseOnline
Dowiedz się więcej na temat: USA | procent
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy