Rekordowe wzrosty na rynku notebooków

W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku, według szacunków analityków rynku z firmy Gartner, na całym świecie sprzedano 49,9 miliona przenośnych komputerów - o 43,4 procent więcej niż w tym samym okresie roku 2009.

W związku z tym rynek notebooków odnotował najwyższy wzrost od 8 lat. Na całym świecie w użyciu jest już około 500 milionów notebooków - oceniają analitycy Gartnera. W ostatnim czasie wyniki sprzedaży wskazują przede wszystkim na coraz większe zainteresowanie klientów indywidualnych.

Reklama

W pierwszym kwartale 2010 roku do wzrostu najbardziej przyczynili się konsumenci prywatni. Analitycy dostrzegają jednak także pierwsze oznaki ożywienia w segmencie klientów biznesowych. Jednak znaczniejszego zwiększenia skali inwestycji ze strony klientów korporacyjnych Gartner spodziewa się dopiero pod koniec bieżącego roku albo na początku roku 2011.

W związku z nieustającym spadkiem cen, atrakcyjność przenośnych komputerów z całą pewnością jeszcze bardziej wzrośnie. O ile na początku roku 2009 przeciętna cena notebooka utrzymywała się jeszcze na poziomie 868 dolarów, o tyle w pierwszych trzech miesiącach tego roku zainteresowani musieli na to przeznaczyć przeciętnie już tylko 732 dolary.

W tej obniżce cen niebagatelną rolę odgrywają wciąż bardzo popularne netbooki, których koszt wynosi poniżej 400 euro. Według Gartnera, wyniki sprzedaży tych urządzeń w ciągu pierwszych trzech miesięcy wzrosły o 71 procent. Tym niemniej wzrost sprzedaży netbooków w niektórych regionach świata uległ osłabieniu, jak zauważa analityk Gartnera Mikako Kitagawa. Wygląda na to, że coraz więcej nabywców zdaje sobie sprawę z niedostatków netbooków w porównaniu z tradycyjnymi komputerami przenośnymi - zwłaszcza że ceny konwencjonalnych notebooków również wyraźnie poszły w dół.

O ile producenci tacy jak Acer i Asus, także dzięki eksplozji popularności netbooków, znacznie poprawili swoją pozycję rynkową, na globalnym rynku notebooków Hewlett-Packard wciąż utrzymuje pozycję lidera. Amerykański producent w porównaniu kwartalnym uzyskał wzrost sprzedaży na poziomie 23 procent, osiągając tym samym 19,2 procent udziałów w rynku. Tuż za HP pojawia się Acer (18,5 procent) i Dell (11,5 procent); obie firmy również poprawiły wyniki sprzedaży. Asusowi udało się wręcz podwoić liczbę sprzedawanych komputerów. Z udziałem w rynku wynoszącym 8,8 procent Asus zamyka stawkę, goniąc zajmującą miejsce czwarte Toshibę (9,3 procent).

Dowiedz się więcej na temat: firmy | procent

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje