PTC: 5,5 mld zł do budżetu

10 milionów przekroczyła w poniedziałek 14.11. liczba klientów Polskiej Telefonii Cyfrowej. Całkowite obroty Ery od września 1996 r. do października 2005 przekroczyły już 33,5 mld zł. W latach 1996-2005 PTC wpłaciła do budżetu państwa ponad 5,5 mld złotych.

Sytuacja finansowa Spółki jest korzystna; obecnie PTC nie posiada już żadnych zobowiązań finansowych wobec banków i innych instytucji finansowych. Spółka dokonała ostatecznej i całkowitej spłaty wszelkich kredytów inwestycyjnych zaciągniętych w poprzednich latach (jeszcze na początku br. zadłużenie z tego tytułu wynosiło 1,46 miliarda zł).

Reklama

Wyniki finansowe PTC osiągnięte w tym roku i prognozy sprzedaży na najbliższe miesiące są tak obiecujące, że obecnie wszelkie inwestycje, w tym rozbudowa sieci UMTS, mogą być finansowane ze środków własnych. Warto również przypomnieć, że całkowite obroty Ery, od chwili rozpoczęcia sprzedaży we wrześniu 1996 r. do października 2005, przekroczyły już 33,5 mld zł.

Łączny zysk netto osiągnięty przez PTC w tym okresie przekracza już 4 mld złotych. W latach 1996-2005 PTC wpłaciła do budżetu państwa ponad 5,5 mld złotych (same koncesje to 2,2 mld; VAT: 2,1 mld; CIT: 0,7 mld oraz opłaty URTiP i PAR: 0,2 mld). W ostatnich dwóch latach (2004-2005) PTC przekazywała rocznie do budżetu po ok. 900 milionów złotych (średnio 580 mln z tytułu podatku VAT, 250 mln - CIT oraz 80 mln z tytułu różnych opłat i koncesji).

W ciągu najbliższych 17 lat PTC odprowadzi do budżetu równowartość 375 mln euro z tytułu opłat licencyjnych UMTS. Osiągnięcie poziomu 10 milionów klientów PTC zamierza uczcić koncertem w warszawskiej Sali Kongresowej w dniu 22 listopada br. Wystąpi Van Morrison, który zaprezentuje utwory ze swojego najnowszego albumu "Magic Time".

Dzięki zwiększeniu w tym roku liczby klientów o blisko 1,4 miliona (z czego ponad milion w dwóch ostatnich kwartałach) osiągnięta i przekroczona została "magiczna" bariera dziesięciu milionów abonentów Ery oraz użytkowników Tak-Taka i Heyah. W ten sposób PTC dołączyła – jako dwunasta firma w Unii Europejskiej - do elitarnego grona "dziesięciomilionowców komórkowych". Operatorów takich było dotychczas zaledwie 11: czterech w Wielkiej Brytanii (T-Mobile, Vodafone, O2 i Orange), po dwóch w Niemczech (T-Mobile i Vodafone), Włoszech (TIM i Vodafone) i Francji (Orange i SFR) oraz jeden w Hiszpanii (movistar).

De facto, wziąwszy pod uwagę, że te same firmy działają na różnych rynkach, PTC jest ósmym – po Vodafone, T-Mobile, Orange, TIM, movistar, SFR i O2 – pod względem liczby klientów operatorem telefonii komórkowej w UE.

Poziom dziesięciu milionów klientów Era osiągnęła w dziewiątym roku swej działalności. Pozyskanie pierwszych 100 tysięcy klientów zabrało Erze 6 miesięcy (wrzesień 1996 – marzec 1997). Na pierwszy milion klientów trzeba było czekać aż 2,5 roku (do kwietnia 1999). Przez dwa kolejne lata (między kwietniem 1999 a marcem 2001) liczba klientów potroiła się (z 1 do 3 milionów); w tym okresie co 6 miesięcy przybywało po pół miliona klientów. W marcu 2002 Era osiągnęła 4 miliony klientów. Później - między lutym 2003 a listopadem 2005 (w dwa i pół roku) - liczba klientów podwoiła się (z 5 do 10 milionów). Szczególnie ostatnie miesiące (wrzesień i październik) okazały się rekordowe – to głównie dzięki wynikom sprzedaży w tych miesiącach osiągnięto poziom 10 milionów klientów na kilka tygodni przez spodziewanym terminem. PTC i jej marki (Era, Heyah, Tak-Tak, Blue Connect) zawsze wyznaczały kierunki rozwoju telefonii bezprzewodowej w Polsce - czytamy w komunikacie firmy.

We wrześniu 1996 r. w sieci Era został wysłany pierwszy SMS w Polsce. PTC wprowadziła także jako pierwsza telefony na kartę prepaid (Tak-Tak) działa od czerwca 1998), usługi Voice Over IP, umożliwiające rozmowy międzynarodowe przez Internet (uruchomione przez PTC w grudniu 1998). Era jako pierwsza uruchomiła transmisję GPRS w maju 2000 r., transmisję UMTS we wrześniu 2001 r., transmisję wideo w maju 2001 r. i wysyłanie wiadomości MMS w czerwcu 2002 r. Rewolucją na rynku telefonii komórkowej, adresowanej do młodzieży, było wprowadzenie marki Heyah w marcu 2004 r. W kwietniu 2004 r. wprowadzona została usługa bezprzewodowego dostępu do Internetu - Blue Connect. W parze z rekordową liczbą klientów idą wyniki finansowe Spółki: po dziesięciu miesiącach tego roku EBIDTA wyniosła 2,227 mld zł, a zysk netto – 1,079 miliarda złotych.

Dowiedz się więcej na temat: budżet | Orange | UMTS | Era

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje