O przyszłości komputerów oraz tabletów

O przyszłości komputerów, tabletów oraz wojnach patentowych portal INTERIA.PL rozmawia z Andrzejem Sowińskim, Country General Manager Lenovo Polska.

INTERIA:PL: Niektórzy mogliby zarzucić Lenovo, że chociaż radzi sobie dobrze na rynku, to nie tworzy produktów innowacyjnych. Co Pan o tym sądzi?

Reklama

Andrzej Sowiński: - Lenovo świetnie radzi sobie zarówno w skali globalnej jak i w Polsce. Ostatni raport IDC potwierdził fantastyczne wyniki firmy na świecie. Lenovo z 14 procentowym udziałem w rynku utrzymało drugą pozycję wśród producentów PC. Do tego dochodzą doskonałe wieści dotyczące naszego kraju, gdzie w kolejnym kwartale zwiększamy sprzedaż. Aktualnie możemy pochwalić się ponad 7-procentowym udziałem w polskim rynku. Co niezwykle ważne - nasze przyrosty są dynamiczne i zarazem stabilne. Lenovo chce być numerem jeden wśród producentów i dlatego konsekwentnie zmierzamy do celu. Zamierzamy dotrzeć na szczyt i pozostać na nim.

Jeśli rozmawiamy o innowacyjności, to właśnie nowoczesne produkty Lenovo są jednym z głównych fundamentów sukcesu. W trakcie styczniowych targów CES w Las Vegas otrzymaliśmy 23 nagrody i wyróżnienia, przyznane właśnie za innowacyjne komputery, takie jak połączenie tabletu i ultrabooka o wdzięcznej nazwie Lenovo IdeaPad Yoga. Innym hitem targów był nasz komputer all-in-one Lenovo A720. To najcieńszy na świecie komputer stacjonarny, wyposażony w 27 calowy ekran dotykowy, zupełnie jak w tablecie. W tym roku Lenovo zaprezentuje kolejne nowe komputery, zarówno wersje biznesowe jak i konsumenckie.

Wszyscy producenci z branży IT inwestują teraz w ultrabooki. Jak Lenovo widzi przyszłość tego segmentu?

- Ultrabooki to bardzo ciekawy sprzęt, dlatego w najbliższym czasie oczekujemy dynamicznego rozwoju tej kategorii. Na rynku pojawiają się kolejne modele wielu producentów. Lenovo także posiada własną ofertę w tym segmencie. Aktualnie naszym flagowym produktem jest IdeaPad U300s, który zbiera pozytywne recenzje. To jednak nie wszystko, bo mamy również ultrabooka dedykowanego dla użytkowników biznesowych - ThikPad T430u został pokazany na targach CES w Las Vegas i gdy tylko będzie dostępny w Polsce na pewno wzbudzi spore zainteresowanie.

Dzięki mocnej konfiguracji i zarazem doskonałemu designowi ultrabooki mogą nawet zastąpić high-endowe notebooki. W przyszłości możemy się spodziewać spadków cen tego sprzętu, dzięki czemu będzie on jeszcze bardziej dostępny dla szerokiej grupy użytkowników. W 2012 roku ultrabooki na pewno zyskają na popularności. Z uwagą będę także obserwował jak Lenovo IdeaPad YOGA będzie zdobywać względy użytkowników w tym segmencie.

Czy uważa Pan, że netbooki to przeżytek? Będą nowe modele?

- Netbooki zostały zaprojektowane jako typowe urządzenia dostępowe, która nie miały zastępować notebooków. Tymczasem użytkownicy oczekiwali mniejszych maszyn o konfiguracji technicznej typowej dla standardowego laptopa. Różnice wynikające z pierwotnego przeznaczenia netbooków określonego przez producentów oraz oczekiwań konsumentów doprowadziły do rozczarowania tą kategorią produktową. Oczywiście cały czas powstają różne modele, również oparte na nowych procesorach, producenci prezentują swoje najnowsze osiągnięcia, więc kategoria nie jest zagrożona. Najważniejsze, abyśmy wszyscy mieli świadomość, czego można się spodziewać po sprzęcie tej klasy.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na nowe wyzwanie dla netbooków jakim są coraz popularniejsze tablety. Miniony rok przyniósł nam wiele debiutów i praktycznie każdy producent może pochwalić się takim urządzeniem w swoim portfolio. Zatem zasadnym pytaniem jest jak w przyszłości netbooki będą konkurować z tabletami i co z tego wyniknie?

Według niektórych specjalistów, tablety to tylko chwilowa moda, która wkrótce przeminie. Jak na tą sprawę zapatruję się Lenovo?

- Tablety to naturalny etap w ewolucji sprzętu komputerowego, dlatego odpowiadając nieco żartobliwie - Lenovo nie zgadza się z tymi specjalistami. Uważam, że tablety będą cały czas dynamicznie zdobywać rynek. To typowe urządzenia dostępowe, ale ich coraz większe możliwości sprawią, że ich znaczenie wzrośnie. Istotny jest także postęp w sferze oprogramowania. W najbliższym czasie na rynku pojawi się nowy Windows 8, co prawdopodobnie zrewolucjonizuje wykorzystanie tabletu w biznesie, ze względu na dostęp do jeszcze większej liczby kluczowych aplikacji i programów. Ponadto użytkownicy coraz częściej korzystają z technologii LTE do szybkiej transmisji danych. Przyszłość tabletów widzę w naprawdę jasnych barwach.

Wiele marek toczy ze sobą tzw. wojny patentowe. Czy Pan nie obawia się, że Lenovo także stanie się celem ataków?

- Media w ostatnim czasie poświęcały sporo miejsca na relacjonowanie wojen patentowych różnych producentów. Proszę jednak pamiętać, że Lenovo to innowacyjna firma, która słynie z ciekawych rozwiązań. Marka naszej linii biznesowej ThinkPad to dwadzieścia lat tradycji, to doświadczenie dzięki któremu jesteśmy w stanie oferować sprawdzone rozwiązania. Jako firma skupiamy się na tworzeniu innowacyjnego sprzętu dla aktywnych i ambitnych ludzi, dla ekspertów i specjalistów różnych branż, ale także dla zwykłych użytkowników, którzy wykorzystują laptopy w celach rozrywkowych. Nasze komputery przechodzą szereg rozmaitych testów, bo nasza oferta zakłada dostarczenie produktów najwyższej klasy. Spełnienie tej obietnicy wymaga innowacyjności, która jest dostarczana przez laboratoria badawcze Lenovo w USA, Chinach i Japonii.

Jakie są plany Lenovo związane z polskim rynkiem na najbliższe miesiące?

- Plan Lenovo są ambitne. Cały czas dążymy do tego, aby firma została największym dostawcą sprzętu komputerowego na świecie. Dlatego z perspektywy strategii skupiamy się na dynamicznym, ale zarazem stabilnym wzroście sprzedaży. Podobny cel przyświeca naszym działaniom w Polsce - chcemy dotrzeć na szczyt i zostać tam na dłużej niż tylko jeden lub dwa kwartały.

Powstaje zatem pytanie jak zamierzamy realizować nasz cel? Pierwszy krok to bogata oferta produktowa. Tegoroczny CES obfitował w całą gamę nowych urządzeń Lenovo. Nasze innowacyjne rozwiązania zostały zaprezentowane w sprzęcie zarówno dla segmentu konsumenckiego jak i biznesowego. Najbliższe miesiące będą niezwykle interesujące, a 2012 rok będzie naprawdę ciekawy dla polskich klientów.

Wszystkim klientom oferujemy również nową i bogatą ofertę serwisową. Od lutego wprowadziliśmy wiele zmian o kluczowym znaczeniu - projekt Jade Dragon oraz nowoczesne call centre to fundamenty naszych obecnych działań. Warto dodać, że Polska jest jednym z pierwszych krajów na świecie gdzie Lenovo wdraża tak znaczące zmiany jakości obsługi naprawczej. Mówiąc o serwisie warto wspomnieć, że całkiem niedawno Lenovo zostało wyróżnione w badaniu przeprowadzonym przez amerykańską firmę Rescuecom. Nasz sprzęt został oceniony jako najmniej awaryjny na amerykańskim rynku.

Jak Pan wyobraża sobie przyszłość urządzeń mobilnych - bez wątpienia to one będą rządzić rynkiem. Czego możemy się spodziewać w 2015 roku?

W 2015 roku sprzęt będzie jeszcze bardziej mobilny, czas pracy na baterii znacznie się wydłuży. Wraz ze wzrostem mobilności sprzętu będziemy świadkami rozwoju technologii cloud computingu, zarówno w segmencie biznesowym jak i konsumenckim. Nadal mocną pozycję będą miały komputery stacjonarne, które również będą wykorzystywać technologię chmury. Przyszłość zapowiada się niezwykle ciekawie.

Dowiedz się więcej na temat: tablet | lenovo | komputer | komputery

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje