Netbooki przyspieszają spadek cen komputerów

Według wyliczeń analityków z firmy NPD Group, sukces sprzedażowy mininotebooków rzuca cień na rozwój sytuacji na rynku komputerów: spadki cen, w szczególności notebooków, są coraz większe.

Chociaż netbooki na początku minionego roku były jeszcze prawie nieznane, to do końca roku ich sprzedaż znacznie podskoczyła - według IDC na całym świecie w czwartym kwartale sprzedano około pięciu milionów sztuk tego typu komputerów.

Reklama

W handlu detalicznym w USA, NPD w grudniu 2008 roku zarejestrowało udział netbooków w ogólnym rynku notebooków w granicach 12 procent - to najwyższy wynik w ciągu roku. Jeszcze pod koniec września udział tych komputerów w całym rynku nie przekraczał 2 procent. Dopiero później netbooki awansowały do rangi konsumenckiego przeboju. Skorzystała na tym cała branża notebooków. Wyniki sprzedaży komputerów przenośnych wzrosły w porównaniu rok do roku o 21 procent - bez netbooków ten wzrost wyniósłby jedynie 16 procent.

Szczególnie znaczące są wyniki z grudnia: w tym miesiącu w handlu detalicznym w USA sprzedano 1,9 milionów notebooków - 23 procent więcej niż rok wcześniej. Bez netbooków ten wskaźnik osiągnąłby zaledwie 9 procent.

- Oznacza to, że jedynie połowa netbooków sprzedanych w grudniu przyczyniła się do faktycznego wzrostu, reszta zaś doprowadziła do efektu kanibalizacji - wyjaśnia analityk NPD Stephen Baker.

Nowa kategoria komputerów mobilnych miała niezwykle pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży w branży komputerów, ale jednocześnie tanie notebooki przyczyniły się do spadku cen. Na początku 2008 roku przeciętna cena notebooka w handlu detalicznym w USA wynosiła 861 dolarów. W grudniu komputery przenośnie kosztowały średnio już tylko około 740 dolarów - odpowiada to spadkowi cen o 14 procent. Bez netbooków, które zwykle są sprzedawane w cenie od 300 do 400 dolarów, spadek cen według NPD sięgnąłby jedynie 7 procent.

Kanibalizacja w branży notebooków w roku 2009 może się jeszcze bardziej zaostrzyć - uważa analityk NPD Baker. W ramach przeprowadzonej w grudniu internetowej ankiety 70 procent potencjalnych nabywców notebooka przyznało, że ich zdaniem netbook stanowi "dobry wybór". Podczas gdy producenci stają na głowie, aby jeszcze bardziej poprawić wyposażenie netbooków - dla przykładu Hewlett-Packard i Acer koncentrują się na większych ekranach - granice pomiędzy klasycznymi komputerami przenośnymi i nową klasą mininotebooków stają się coraz bardziej płynne.

Dowiedz się więcej na temat: USA | handel | spadek cen | NPD | procent | netbooki

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje