Lenovo wywróci rynek komputerów

Lenovo, największy chiński producent elektroniki użytkowej, chce w ciągu pięciu lat zostać głównym dostawcą komputerów w Polsce, detronizując NTT System i Optimusa. Oprócz komputerów Lenovo chce zalać Polskę elektroniką użytkową.

Agresywne wejście Lenovo do naszego kraju jest konsekwencją zeszłorocznej transakcji, w której chiński koncern odkupił od IBM za 1,25 mld USD część firmy zajmującą się produkcją komputerów osobistych. Kupujący przejął też wszystkich pracowników IBM, odpowiadających za sprzedaż komputerów. Polski oddział Lenovo rozpoczął działalność 1 sierpnia. Na jego czele stoi Marek Borówka, który wcześniej kierował działem komputerów osobistych w IBM Polska.

Reklama

Lenovo Polska chce być dużo bardziej ekspansywny niż IBM, który sprzedawał komputery wyłącznie klientom korporacyjnym. W ub.r. uplasował na polskim rynku ponad 21 tys. komputerów stacjonarnych i 16 tys. notebooków. - W naszej ofercie pojawią się produkty znacznie tańsze i o prostszej budowie niż oferowane dotychczas - potwierdził M. Borówka. Do tej pory komputery IBM były kojarzone z najbardziej zaawansowaną technologią. Przez to były droższe niż konkurentów i rzadko trafiały do klientów detalicznych.

Nowa strategia ma w krótkim czasie przełożyć się na wyraźny wzrost sprzedaży. - W ciągu pięciu lat chcemy sprzedawać najwięcej komputerów w Polsce - zapowiedział M. Borówka. Nie ukrywał, że jest to bardzo konserwatywny plan. Obecnie największym sprzedawcą desktopów jest polski NTT System (95 tys. sztuk w 2004 r.). Jeżeli chodzi i komputery przenośne, prym wiedzie Hewlett-Packard (46 tys.). W zdobywaniu klientów z pewnością pomoże Lenovo fakt, że zachował on prawa do nazwy IBM. Z czasem zostanie uzupełniona o drugi człon, który dopiero za kilka lat wyprze IBM. Oprócz komputerów Lenovo chce zalać Polskę elektroniką użytkową.

Azjatycki rekin

Koncern Lenovo powstał w 1984 r. w Chinach. Od ośmiu lat jest największym producentem komputerów w tym kraju i trzecim na świecie. Kontroluje 27% chińskiego rynku. Oprócz komputerów produkuje i sprzedaje: drukarki, cyfrowe aparaty, odtwarzacze mp3, telefony komórkowe czy serwery. W 2004 r. przychody Lenovo przekroczyły 3 mld USD, a zysk sięgnął 146 mln USD.

Dariusz Wolak

Dowiedz się więcej na temat: komputery | chiński | IBM | lenovo

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje