Kryzys finansowy na rynku IT

Z branży nowych technologii (IT) stopniowo płyną sygnały spowolnienia gospodarczego - uważają analitycy. Ich zdaniem, klienci będą wydawali mniej na sprzęt, a firmy będą oszczędzać.

Analityk IT firmy PMR Paweł Olszynka uważa, że słabsze wyniki sprzedaży komputerów na świecie oznaczają spowolnienie dynamiki wzrostu branży. Pomimo tego w regionie środkowoeuropejskim wzrost na tym rynku był w III kwartale niemal dwukrotnie wyższy, niż średnia światowa.

Reklama

- Komputery czy telefony komórkowe nie są już dobrami luksusowymi, z których konsumenci rezygnują w pierwszej kolejności w sytuacji recesji. Jeszcze bardziej liczyć się będzie cena kupowanego urządzenia - zaznaczył. Dodał, że dobre wyniki za III kwartał takich firm jak IBM, AMD, Apple czy Google zaskoczyły analityków. Z drugiej strony, szczególnie w 2009 r., spowolnienie może być już bardziej bolesne. We wszystkich segmentach rynku PC-tów należy spodziewać się słabszych wyników, niż prognozowane na początku tego roku - powiedział Olszynka.

Wyjaśnił, że na tańszy sprzęt będą się decydować użytkownicy indywidualni. O ile ilościowo wzrost sprzedaży pozostanie na poziomie dwucyfrowym, w ujęciu wartościowym będzie to zaledwie kilka procent.

- Nokia podała w jednym z ostatnich komunikatów, że dla producenta najbardziej odczuwalne jest spowolnienie na rynkach rozwiniętych - w Europie Zachodniej i USA. Natomiast w przypadku rynków rosnących, najlepiej sprzedają się urządzenia najtańsze. To dość dobrze opisuje obecny trend, który będzie również widoczny w kolejnym roku - wyjaśnił Olszynka.

Jego zdaniem, firmy z sektora IT zmniejszą wydatki na badania i rozwój.

- Nie oznacza to oczywiście zaprzestania działalności badawczej, ale ograniczenie się do produktów kluczowych, o znaczeniu strategicznym - powiedział.

Ekspert Business Centre Club ds. informatyki, telekomunikacji i społeczeństwa informacyjnego Krzysztof Szubert poinformował , że z branży IT stopniowo płyną sygnały spowolnienia gospodarczego.

Dowiedz się więcej na temat: sygnały | kryzys | sprzęt | firmy | kryzys gospodarczy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje