Konsumeryzacja IT? Z czym to się je?

Na przykładzie iPhone'a 3G można idealnie ukazać czym jest "konsumeryzacja" technologii informatycznych (IT consumerization).

Termin ten od kilku lat robi karierę na zachodzie i chyba dość zgrabnie ukazuje zmianę, jaka zachodzi w obszarze upowszechniania się nowych technologii.

Reklama

Konsumeryzacja? Co to takiego?

Termin "konsumeryzacja" stosowany jest nie tylko w odniesieniu do technologii informatycznych (często stosuje się go w odniesieniu do mediów). Dlatego w tym artykule będę posługiwał się węższym terminem "konsumeryzacja IT". Pozwoli to na uniknięcie nieporozumień, o które przy omawianiu zjawisk społecznych nie jest trudno.

Mówiąc najkrócej konsumeryzacja IT to podporządkowanie technologii informatycznych konsumentom i kierowanie ich w pierwszej kolejności do konsumentów, a dopiero potem do firm. Zjawisko to obserwowane jest tak naprawdę od niedawna. W ubiegłym stuleciu normą było to, że nowe technologie z laboratoriów badawczych trafiały do większych przedsiębiorstw, potem do biur, dopiero potem do domów. Dostęp do najnowszych zabawek technologicznych miał ten, kto pracował w firmie zapewniającej takie atrakcje.

Dziś jest inaczej i widać to świetnie na przykładzie iPhone'a. Urządzenie to stało się hitem nie starając się nawet o walkę z podobnymi urządzeniami adresowanymi do firm. iPhone trafił do rąk konsumentów i stał się ich ulubionym gadżetem. Dopiero teraz firma Apple postanowiła dodać do niego funkcje przydatne w biznesie (np. wsparcie dla Microsoft Exchange).

Należy zwrócić uwagę na to, że konsumeryzacja to nie tylko zmiana w sposobie dystrybuowania dóbr w społeczeństwie, ale również w tych dobrach. Produkt musi być konstruowany z myślą o konsumencie, co zmienia jego charakter.

Skąd to się wzięło?

Konsumeryzacja IT rodziła się w pewnych etapach i chyba trudno wskazać jej początek oraz główne przyczyny. Niewątpliwie jednak znaczenie ma czynnik ekonomiczny. Obecnie nowe technologie można sprzedawać na rynku masowym, oraz rynku dla przedsiębiorstw. Ten pierwszy pozwala na osiągnięcie dużego poziomu sprzedaży. Rynek dla firm jest co prawda dochodowy, ale liczba kupujących jest w tym przypadku dużo niższa.

Dowiedz się więcej na temat: iphone

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje