IT polskim hitem eksportowym 2013 roku?

Zgodnie z ocenami specjalistów eksport będzie jednym z najważniejszych czynników determinujących wzrost gospodarczy Polski. Nic więc dziwnego, że instytucje rządowe przy współpracy z prywatnymi przedsiębiorstwami dokładają wszelkich starań by wypromować polskie towary na zagranicznych rynkach. Wśród firm, które mogą w tej kwestii liczyć na wyjątkowo silne wsparcie, coraz liczniejszą grupę stanowią podmioty z branży IT.

Rodzime produkty z branży IT, mimo iż jeszcze do niedawna nie zajmowały wysokiej pozycji na liście polskich hitów eksportowych, coraz częściej zaliczane są do towarów, które z powodzeniem mogą zdobywać zagraniczne rynki. Potwierdzają to dane dotyczące wzrostu eksportu towarów i usług z branży IT, który w 2011roku był o 10 proc. wyższy niż w 2010 roku. Zgodnie z szacunkami firmy analitycznej DiS ubiegłoroczny wynik również powinien mieć wartość dwucyfrową. Poprawa ta wynika z rosnącego zainteresowania obcokrajowców polskimi produktami - przede wszystkim grami komputerowymi, czego przykładem może być choćby "Wiedźmin 2". Polska propozycja zdobyła uznanie setek tysięcy graczy na całym świecie i znalazła się w czołówce światowych produkcji. Dobrą markę mają także polskie systemy informatyczne usprawniające zarządzanie przedsiębiorstwami, czy szeroko pojęte rozwiązania technologicznie, jak chociażby stworzony przez Polaków, uznawany za jeden z najlepszych na świecie syntezator mowy Ivona, który został w ostatnim czasie zakupiony przez Amazon. Co istotne, wiarę w potencjał polskiego IT posiadają nie tylko ich producenci, ale także Rząd, który w coraz większym zakresie wspiera polskie firmy w ich międzynarodowych podbojach.

Reklama

Wsparcie IT

O tym, że Rząd uwierzył w potencjał naszych rodzimych możliwości technologicznych świadczą podejmowane przez niego inicjatywy. Jednym z takich przedsięwzięć jest projekt wsparcia producentów gier komputerowych, które już teraz mają silną pozycję na liście towarów będących eksportowymi hitami. Na działania promocyjne obejmujące tę właśnie gałąź IT przeznaczona została kwota ponad 1,3 mln zł (bez VAT).  

Poważne zamiary wobec IT potwierdza także fakt wpisania branży na listę sektorów gospodarki, które wytypowano do wsparcia w zakresie promocji poza granicami kraju. W ramach Branżowego Programu Promocji, w latach 2012-2015 w zakresie zdobywania zagranicznego klienta wspierane będą m.in. polskie firmy informatyczne. Zaplanowane w ramach programu wydarzenia promocyjne obejmą teren: Brazylii, Hiszpanii, Japonii, Niemiec, Norwegii, Polski, Szwecji, oraz USA. Ich skutkiem ma być wykreowanie silnych marek rozpoznawalnych w świecie i kojarzonych z krajem pochodzenia. Przedsiębiorcy zakwalifikowani do programu będą mogli wziąć udział m.in.w imprezach wystawienniczych na terenie wspomnianych krajów. Środki przeznaczone na przedsięwzięcie pokryją koszt przelotu, zakwaterowania, zorganizowania stoiska czy chociażby zatrudnienia hostess.W zamian za deklarację udziału w określonej liczbie wydarzeń, przedsiębiorca może liczyć na refundację do 75% kosztów kwalifikowanych.

Paszport za euro

Zainteresowani działalnością eksportową przedsiębiorcy mogą także liczyć na wsparcie w wyszukiwaniu partnerów biznesowych i nawiązywaniu pierwszych kontaktów z zagranicznymi kontrahentami w ramach działania Paszport do Eksportu. Program, którego alokacja finansowa na działanie wynosi ogółem ponad 121 mln euro ma zachęcić przedsiębiorców do udziału w międzynarodowych wydarzeniach wystawienniczych i konferencyjnych. -Oferowane w ramach programów unijnych wsparcie w procesie umiędzynarodowienia działalności jest istotnym elementem rozwoju branży IT, która sama w sobie jest niezwykle kapitałochłonna. Konieczność ponoszenia ogromnych nakładów finansowych związanych z rozwojem produktów bardzo często skutkuje brakiem środków na dodatkowe działania promocyjne - zwłaszcza poza granicami kraju - komentuje Mariusz Sosnowski, którego firma INFOSYSTEMS SA korzystając ze wsparcia w ramach PO IG Paszport do Eksportu wzięła udział w największej na świecie imprezie wystawienniczej dedykowanej branży poligraficznej.

Polska branża teleinformatyczna niewątpliwie dopiero zdobywa międzynarodową pozycję. Wszystko jednak wskazuje na to, że przy odpowiednim wsparciu mamy szansę znacznie poprawić swoje notowania na światowej liście dostawców produktów i usług IT/ICT. Jednak, aby tak się stało, kreatywność osób odpowiedzialnych za rozwój IT musi iść w parze z pomysłowością tych, którzy odpowiadają za finansowe wsparcie branży.  

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Polacy | Microsoft | Praca Microsoft

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje