IBM: Pięć najważniejszych innowacji na najbliższe pięć lat

Firma IBM po raz szósty ogłosiła doroczną listę "IBM Next Five in Five", prezentującą 5 innowacyjnych rozwiązań, które znacząco mogą wpłynąć na nasze życie w ciągu najbliższych pięciu lat. Co czeka nas w najbliższej przyszłości?

Najnowsza edycja raportu "Next Five in Five" oparta jest na rynkowych i społecznych trendach oraz na technologiach już rozwijanych w laboratoriach IBM na całym świecie. Oto 5 innowacji na 5 najbliższych lat:

Reklama

Wydajne magazynowanie energii odnawialnej

Wszystko, co się porusza bądź produkuje ciepło, ma potencjał generowania energii, którą można magazynować: chodzenie, bieganie, jazda na rowerze, ciepło generowane przez nasz komputer, a nawet woda krążąca w rurach. Postęp dokonywany w technologiach energii odnawialnej pozwoli zmagazynować energię kinetyczną, która dzisiaj jest tracona, wykorzystując ją do zasilania naszych domów, biur oraz miast.

Wystarczy wyobrazić sobie przyłączenie niedużych urządzeń do szprych koła roweru, które będą ładowały baterie w trakcie pedałowania. Generowana energia występuje w różnych formach oraz może pochodzić z różnych źródeł dookoła nas. Już dzisiaj naukowcy firmy IBM w Irlandii rozwijają proces konwersji energii fal oceanicznych na prąd elektryczny, aby w ten sposób pozyskiwać w przyszłości energię na szerszą skalę i bez negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Biometryczna identyfikacja

Według naukowców IBM, za pięć lat nie trzeba będzie tworzyć, zapisywać bądź pamiętać dziesiątek haseł do różnych loginów. W przyszłości każdy będzie mógł bezpiecznie pobierać pieniądze z bankomatu poprzez wypowiedzenie swojego imienia lub przystawienie oka do maleńkiego czytnika, który zidentyfikuje niepowtarzalny wzór siatkówki naszego oka. W ten sam sposób będziemy mogli sprawdzić stan naszego konta w banku, w telefonie komórkowym lub w tablecie.

Każda osoba posiada niepowtarzalną tożsamość biologiczną, za którą kryją się dane. Dane biometryczne, takie jak definicje twarzy, skany siatkówki oka oraz pliki głosowe, za pięć lat będą zbierane w specjalnych bazach danych, co pozwoli na szerokie wykorzystywanie weryfikacji DNA w systemach dostępu. Tak zwana biometryka wieloskładnikowa zostanie zintegrowana przez inteligentne systemy w czasie rzeczywistym w celu zapewniania dostępu do informacji wyłącznie osobie spełniającej kryteria profilu biometrycznego. Według IBM, za pięć lat każdy z nas będzie decydował, które informacje będą wykorzystane do udzielenia dostępu.

Sterowanie urządzeniami za pomocą myśli

Od Houdiniego poprzez Luke'a Skywalkera aż po bohaterów komiksu i filmu X-Men, poruszanie przedmiotów za pomocą siły woli, pozostawało przez lata w sferze marzeń fanów Science-Fiction, ale ich marzenia mogą się wkrótce spełnić. Naukowcy firmy IBM pracują nad sposobami podłączenia naszego mózgu do takich urządzeń jak np. komputer lub smartfon. Wystarczy pomyśleć o wykonaniu telefonu do jakiejkolwiek osoby, a połączenie zostanie zrealizowane. Możliwe też będzie sterowanie kursorem na ekranie komputera za pomocą myśli.

Naukowcy w dziedzinie bioinformatyki opracowali hełmofony z zaawansowanymi czujnikami do odczytu elektrycznej aktywności naszego mózgu, które będą mogły zidentyfikować wyrazy twarzy, poziomy emocji i koncentracji, a także myśli osoby bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań fizycznych. W ciągu 5 lat zobaczymy wczesne zastosowanie tej technologii w branży gier i rozrywki. Ponadto lekarze będą mogli zastosować technologię do badania wzorców mózgu, a nawet do rehabilitacji osób po udarach lub do zrozumienia zaburzeń czynności mózgu, na przykład autyzmu.

Koniec cyfrowego wykluczenia

W dzisiejszym społeczeństwie dobrobyt i rozwój zależą w dużej mierze od dostępu do informacji. Za 5 lat, dzięki ogólnej popularyzacji internetu i dostępu do technologii mobilnych ta bariera przestanie istnieć. Obecnie na Ziemi żyje 7 miliardów osób. Za pięć lat na rynku ma być 5,6 miliarda urządzeń przenośnych, co oznacza, że 80 proc. ludzkości będzie miało dostęp do technologii umożliwiającej łatwy dostęp do informacji.

Telefony komórkowe staną się na tyle tanie, że na posiadanie ich będą sobie mogli pozwolić nawet najbiedniejsi, którzy nie mogą kupić ich dzisiaj. Już dziś, IBM prowadzi projekt w Indiach polegający na nauce niepiśmiennej ludności wiejskiej, jak przesyłać informacje poprzez wiadomości nagrane na ich telefonach. Dzięki dostępowi do informacji, których wcześniej nie mieli, mogą oni teraz sprawdzać prognozy pogody, co pomaga im w decyzjach o tym, kiedy nawozić uprawy, wiedzą kiedy do wiosek przyjeżdżają lekarze, a także mogą sprawdzać rynkowe ceny produkowanych przez siebie upraw lub towarów.

Umożliwi to szybszy rozwój w najbiedniejszych regionach poprzez zapewnienie dostępu do niezbędnych informacji, nowych rozwiązań i modeli biznesowych, na przykład w handlu mobilnym oraz zdalnych usługach opieki medycznej.

Poczta bez spamu

Obecnie zbyt często jesteśmy zalewani reklamą, której nie chcemy lub która jest nam całkowicie nieprzydatna. To się może wkrótce zmienić. Według IBM, za pięć lat reklamy będą na tyle spersonalizowane, że nie będą już postrzegane jako spam. Jednocześnie filtry antyspamowe staną się tak dokładne, że nikt już nie będzie bombardowany niechcianymi ofertami sprzedaży.

Wystarczy wyobrazić sobie przez chwilę, że bilety na koncert ulubionego zespołu są zarezerwowane, gdy tylko pojawią się w sprzedaży i to właśnie na ten wieczór, który jest wolny w kalendarzu. Po otrzymaniu bezpośredniego powiadomienia będzie można od razu nabyć bilety za pomocą urządzenia mobilnego. Także informacja o nadchodzącej burzy śnieżnej może być istotna dla naszych planów podróży - może należy zmienić plan lotu?

Firma IBM pracuje nad technologią, która wykorzystuje statystyki w czasie rzeczywistym, aby zrozumieć i zintegrować dane z różnych obszarów naszego życia, na przykład sieci społecznościowych w celu zaprezentowania informacji, które będą istotne właśnie dla nas. Począwszy od wiadomości, poprzez sport, a kończąc na polityce, będziemy coraz bardziej polegali na technologiach w kwestii naszych gustów i preferencji, pozostawiając sobie ostateczną decyzję wyboru.

Dowiedz się więcej na temat: piana | IBM

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje