IDC: Smartfony zdobywają polski rynek, Nokia wciąż liderem

Raporty IDC dotyczące rynku telekomunikacyjnego są jednymi z najchętniej cytowanych. Tym razem firma wydała analizę dotyczącą polskiego rynku. Jak bardzo różni się on od innych?

Według Marka Kujdy z IDC, w tym roku Polacy kupią 11 mln telefonów komórkowych, a co trzeci z nich będzie smartfonem. W przyszłym roku nabywców ma znaleźć o pół miliona telefonów więcej, a smartfony mają stanowić prawie połowę rynku. Przyrost nowych sztuk następuje powoli z uwagi na wysokie nasycenie, dynamicznie rośnie jedynie udział smartfonów w całkowitej sprzedaży. Potwierdza to także Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży Samsung Polska:

Od roku widzimy lawinowy wzrost sprzedaży smartfonów na polskim rynku. Jest to spowodowane głównie tym, że tego typu produkty wchodzą na niższe półki cenowe i dzięki temu znalazły się w głównym nurcie telefonów sprzedawanych przez operatorów. W tej chwili już w większości ofert operatorskich można kupić porządnego smartfona za złotówkę.

Mimo widocznej na całym świecie tendencji spadkowej, liderem polskiego rynku smartfonów wciąż jest Nokia. Drugie miejsce należy do Samsunga, któremu po piętach depcze jednak HTC (tylko jeden punkt procentowy mniej). Tuż za podium uplasował się Sony Ericsson, a jeszcze niżej światowy lider sprzedaży smartfonów - Apple, co może świadczyć o tym, iż iPhone'y są wciąż za drogie dla wielu Polaków.

Reklama

Nie należy przy tym sądzić, że sytuację zmieni premiera nowej, piątej generacji. Prędzej napędzi ona sprzedaż starszych wersji, których cena powinna spaść.

Z wyżej zaprezentowanym rankingiem nie zgadza się cytowany wcześniej Wojciech Wasilewski. Według niego, to Samsung, a nie Nokia, sprzedaje w Polsce najwięcej smartfonów, zgarniając dla siebie około 40-45 proc. rynku. Dynamiką wzrostu chwali się także HTC, które twierdzi, że w ciągu ostatnich trzech kwartałów podwoiło swoje udziały. Te, według posiadanych przez spółkę analiz, kształtują się na poziomie 17 proc.

IDC podaje też inny ranking, w którym pod uwagę brana jest sprzedaż wszystkich telefonów, także tych podstawowych. Tutaj kolejność jest nieco inna. Co prawda na czele pozostają wciąż Nokia i Samsung, ale kolejne miejsca należą już do Sony Ericssona i LG.

W porównaniu do innych wyników w zestawieniu brakować może też BlackBerry czy Motoroli, ale marki te nigdy nie cieszyły się w Polsce przesadną popularnością. Wyraźnie widać jednak, że i w Polsce trend się zmienia - czy wkrótce i w kraju nad Wisłą liderem sprzedaży smartfonów i niesmartfonów zostanie południowokoreański Samsung? A może do czołówki dołączą też tanie marki, takie jak ZTE czy Huawei, ostatnio mocno promowany dzięki wspólnej akcji z Playem?

Kamil Homziak

http://komorkomania.pl/

Komórkomania.pl
Dowiedz się więcej na temat: Nokia | Smartfon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy