Zarabiają pomimo negatywnych opinii na Allegro?

Czy sprzedawca stosujący mocno dwuznaczne metody może bez problemu działać na Allegro?

Allegrowicz zamówił przedmiot o niewielkiej wartości - kartę odblokowującą telefon z aktywnym simlockiem. Transakcja nie była udana - przedmiot był niezgodny z opisem, przesyłka opóźniona, a jej koszt zawyżony.

Ze względu na niewielką, kilkuzłotową wartość przedmiotu Allegrowicz, po wystawieniu negatywnego komentarza do transakcji, odpuścił. Przy okazji dokonał jednak interesujących obliczeń. Sprzedawca ma 95 proc. komentarzy pozytywnych - pozornie budzi to zaufanie, jednak przy dużej skali sprzedaży sprawa wygląda nieco inaczej.

Kilka procent niezadowolonych użytkowników to tak naprawdę setki aukcji, do których komentarze dotyczą z grubsza tego samego - czyli niezgodności z opisem, nadmiernych opłat i opóźniania wysyłki. Jak wynika z przedstawionych wyliczeń, może to być efekt nie tyle bałaganu i zaniedbań sprzedawcy, co raczej kolejne źródło zarobku.

Reklama

Przy założeniu, że każda z kwestionowanych przesyłek dotarła w czasie znacznie dłuższym, niż deklarowany przez sprzedawcę, na samych przesyłkach priorytetowych można oszczędzić kilkaset złotych. Dochodzą do tego zawyżane koszty wysyłki i skala działalności.

Z prezentujących się dość wiarygodnie wyliczeń użytkownika Wykopu wyłania się pokaźna suma - ponad 4 tysiące złotych miesięcznie, które sprzedawca może uzyskiwać jedynie z opóźnień i potencjalnych zaniedbań związanych z obsługą transakcji.

Na dodatek prowadzone przez rozczarowanych klientów poszukiwania ujawniły, że ten sam sprzedawca ma na Allegro kilka kont - a zatem skala procederu jest prawdopodobnie znacznie większa.

Bezkarność jest w takiej sytuacji w znacznej mierze wynikiem niewielkiej wartości pojedynczych aukcji. Z powodu kilku złotych większość niezadowolonych raczej nie będzie robiła wielkiego problemu - najwyżej wystawi negatywny komentarz i machnie ręką na niewielką stratę.

Sceptyk mógłby odnieść wrażenie, że jeden niezadowolony klient próbuje nagłaśniać swoją opinię. Jednak o powszechności procederu świadczy duża liczba zbliżonych treścią komentarzy. Dzięki niezadowolonym klientom sprzedawca dorobił się również własnej strony w serwisie, piętnującym nieuczciwe praktyki w handlu internetowym.

Najgorsze jest to, że nie widać sposobu na skuteczne załatwienie całej sprawy. Nikt nie będzie przecież procesował się dla kliku złotych ani tracił czas na długi arbitraż, a w takiej sytuacji z punktu widzenia Allegro wszystko wydaje się w porządku.

Łukasz Michalik

vbeta
Dowiedz się więcej na temat: Allegro
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy