Używanie serwisów społecznościowych w pracy

Czym może grozić korzystanie z serwisów społecznościowych w miejscu pracy? Jednym z niebezpieczeństw jest wyciek danych - może on być bardzo kosztowny.

Wraz z pojawieniem się uzasadnionych biznesowo powodów do korzystania z portali społecznościowych, polityka zakładająca ich całkowite blokowanie w małych i większych firmach tak naprawdę przestała mieć rację bytu. Amerykańska firma doradcza Gartner Inc. przewiduje, że do 2014 roku media społecznościowe stanowić będą podstawowe narzędzie komunikacji w 20 proc. firm. Zdaniem ekspertów z Gartner Inc., do 2012 roku ponad 50 proc. przedsiębiorstw zacznie korzystać z mikroblogów, jako dodatkowego źródła komunikacji wewnętrznej.

Złe strony społeczności

Reklama

Mimo że narzędzia te mogą spełniać ważne funkcje biznesowe, firmy - mając na względzie swoje bezpieczeństwo - powinny monitorować sposób ich wykorzystywania przez pracowników. Eksperci ostrzegają przed zagrożeniami związanymi z ujawnianiem osobistych informacji na portalach społecznościowych.

Użytkownicy mogą zamieszczać na nich bardzo szczegółowe dane osobiste, taki jak na przykład panieńskie nazwisko matki, często wykorzystywane przez bezpieczne strony jako pytania pomocnicze przy odzyskiwaniu hasła.

Umiejętnie korzystać, nie blokować

- Ludzie udostępniają informacje o sobie w internecie bez zastanowienia. Czasem publikują w sieci informacje, które nie powinny się tam znaleźć. Obserwujemy gwałtowny rozwój technologii, umożliwiających dzielenie się informacjami, przy jednoczesnym braku wystarczającej edukacji na temat tego, jakim rodzajem informacji powinno się dzielić - stwierdza Herbert Thompson, profesor Wydziału Informatyki Uniwersytetu Columbia.

Całkowite zablokowanie portali społecznościowych z pewnością nie jest najlepszym rozwiązaniem, ale firmy powinny rozważyć opracowanie i wdrożenie regulaminu określającego, jak należy z nich korzystać, zwłaszcza w odniesieniu do działalności przedsiębiorstwa.

Wyniki badań przeprowadzonych niedawno przez IESE Business School z Hiszpanii, E. Philipa Saundersa, College of Business przy Rochester Institute of Technology w USA oraz brytyjskiej Henley Business School pokazały, że sześć na siedem firm nie posiada oficjalnej polityki korzystania z portali społecznościowych w ramach przedsiębiorstwa.

Dowiedz się więcej na temat: wyciek | wyciek danych | firmy | przedsiębiorstwa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje