Przed wizytą w banku idziemy do internetu

Rośnie rola internetu w branży finansowej - wg najnowszych badań 65 proc. klientów w banku tradycyjnym szuka informacji w sieci zanim uruchomi rachunek bankowy.

Według opublikowanych wyników badań 65 proc. klientów, którzy zdecydowali się na podpisanie umowy z Bankiem Zachodnim WBK w oddziale deklaruje, że zazwyczaj wykorzystuje internet do poszukiwania informacji o usługach finansowych. Spośród ankietowanych 25 proc. wykorzystało informacje zebrane online, przy decyzji o zakupie konta osobistego w oddziale banku wspomnianego banku. Internet był dla ankietowanych drugim najważniejszym źródłem informacji po wizycie w banku.

Internet wiarygodny

Badanie zostało przeprowadzone wyłącznie na grupie 1000 Polaków, która wybrała się do oddziału banku. Choć postrzegali oni swoją wizytę w oddziale jako najcenniejszą, to Internet był dla nich drugim najbardziej przydatnym i wiarygodnym źródłem informacji o usługach finansowych. Spośród osób, które wykorzystały Internet przy podejmowaniu decyzji zakupowej, najczęstszym źródłem informacji były strony internetowe banku (58 proc. wskazań) oraz wyszukiwarki, do których zaglądał co drugi ankietowany. Ponad połowa osób, które korzystały z informacji online robiły to często: aż 33 proc. respondentów co najmniej raz dziennie, a 37 proc. co najmniej raz w tygodniu.

Reklama

Niezastąpiony czynnik ludzki

W badaniu sprawdzono jaki wpływ na podjęcie decyzji zakupowej mają poszczególne źródła informacji. Za najbardziej wpływowe uznano poradę doradcy finansowego, którą poleciło 98 proc. osób korzystających z tego źródła informacji. Dalej znalazły się wizyta w banku (96 proc. wskazań) i polecenie innych osób (88 proc.). Na czwartym miejscu uplasował się Internet, który wskazało 83 proc. osób korzystających z tego źródła informacji.

- W badaniu sprawdzono także, jak ważne są dla klientów banku różne źródła wiedzy na każdym etapie podejmowania decyzji - od zdobywania wiedzy o rynku usług finansowych aż po ocenę jakości produktu po podpisaniu umowy. Internet ma duże znaczenie zwłaszcza w pierwszej fazie procesu zakupowego, gdzie jest on drugim najważniejszym źródłem informacji (39 proc. wskazań), zaraz po wizycie w banku (62 proc. wskazań). Należy zauważyć, że klienci banku korzystali na każdym etapie procesu zakupowego średnio z dwóch źródeł wiedzy.

- W badaniu uwzględniono czas podejmowania decyzji o otwarciu rachunku bankowego. Połowa osób badanych zadeklarowała, że plan założenia konta miała na tydzień przed zakupem, prawie co trzecia osoba potrzebowała od 1 do 2 tygodni na podjęcie decyzji o otwarciu rachunku.

Pentor Research International zrealizował dla Google Polska projekt badawczy mający na celu analizę efektu ROPO (Research Online, Purchase Offiine) w segmencie usług finansowych, czyli zbadanie zachowań konsumenckich w internecie przed dokonaniem zakupu konta w tradycyjnym oddziale banku.

-----

W projekcie wzięło udział ponad 1000 osób, które otworzyły konta bankowe w placówkach Banku Zachodniego WBK. Zlecone przez Google badanie jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w branży finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Badanie przeprowadzono w kwietniu 2010 r. na próbie 1000 osób, które dokonały zakupu konta osobistego w placówkach Banku Zachodniego WBK.

Źródło informacji

Komputer w Firmie
Dowiedz się więcej na temat: bank | wizyta | konta | Internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy