Polska: 15,8 mln internautów. Kim oni są?

Już ponad 15,8 mln Polaków korzysta z internetu, a 37 proc. gospodarstw wciąż nie czuje potrzeby korzystania z sieci - wynika z raportu IAB Polska, który przedstawia ciekawy obraz internetu. Kim są polscy internauci?

W 2010 roku w Polsce było 15,8 mln internautów, co oznacza, że w ciągu roku przybyło 800 tys. osób korzystających z internetu - wynika z danych zaprezentowanych w publikacji "Raport strategiczny IAB Polska Internet 2010 Polska - Europa - Świat". Jednak najwięcej nowych internautów przybyło w worku 2001 (aż 1,6 mln) oraz 2009 (1,4 mln).

Aż 89 proc. internautów korzysta z sieci od co najmniej roku, 72 proc. jest zaś online codziennie lub prawie codziennie. Wśród polskich internautów dominują osoby w wieku 15-24 lata (26 proc. ogółu internautów), a także w wieku 25-34 (25 proc.). Struktura wiekowa internautów pozostaje na podobnym poziomie od ostatnich kilku lat. Z sieci korzysta praktycznie tyle samo kobiet co mężczyzn.

Reklama

Wciąż jednak aż 37 proc. gospodarstw domowych nie ma internetu, większość jako powód podaje brak takiej potrzeby. Wśród przyczyn braku internetu wymieniane są także: brak odpowiednich umiejętności oraz zbyt wysokie koszty dostępu do internetu.

Raport pokazuje także, że najliczniejszą grupę internautów stanowią osoby z wykształceniem średnim oraz niepełnym średnim (35,4 proc.). Jednak w porównaniu z ogółem populacji w Polsce internauci charakteryzują się wyższym niż przeciętny statusem społecznym i majątkowym oraz dobrym wykształceniem - aż 19,5 proc. internautów posiada pełne wykształcenie wyższe.

Pod względem statusu zawodowego, najliczniejszą grupę internautów stanowią uczniowie i studenci (31 proc.). Kolejna popularną grupą są specjaliści (7 proc.), kolejne grupy (po 6 proc.) to: pracownicy usług i handlu, urzędnicy, osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz robotnicy wykwalifikowani. Bezrobotni to tylko 4,2 proc. ankietowanych.

Prawie połowa internautów (49,9 proc.) deklaruje, że z internetu korzysta już ponad pięć lat. Kolejną grupą (37,4 proc.) są osoby deklarujące,że korzystają z internetu od 2 do 5 lat. Do jednego roku czasu z sieci korzysta jedynie 4,3 proc. badanych.

Jak wskazano w raporcie, rok 2010 przyniósł wzrost kupujących w sieci z 67 proc. w 2009 roku do 74 proc. internautów w 2010 roku. Korzystanie z aukcji deklaruje 80 proc. kupujących w sieci (o 2 proc. więcej niż rok wcześniej), a w sklepach kupuje 68 proc. tej grupy (wzrost o 7 proc.). Ponad połowa kupujących w sieci korzysta zarówno ze sklepów, jak i z aukcji internetowych.

Media2
Dowiedz się więcej na temat: Internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy