Pobieraczek zapłaci karę

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję UOKiK o karze nałożonej na serwis pobieraczek.pl. Właściciele portalu będą musieli zapłacić 240 tys. złotych.

Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z marca 2010 r. Postępowanie przeciwko spółce Eller Service, właścicielom portalu pobieraczek.pl zostało wszczęte po licznych skargach konsumentów. Skorzystali oni z usług serwisu skuszeni hasłami sugerującymi, że usługa nic nie kosztuje: "10 dni pobierania za darmo; Tak, chcę testować przez 10 dni" - głosiła informacja umieszczona w serwisie.

Zostałeś oszukany przez pobieraczka? Tutaj dowiesz się, co zrobić!

Z ustaleń urzędu wynika jednak, że korzystanie z usług oferowanych przez spółkę nie było bezpłatne - w rzeczywistości moment rejestracji na portalu był pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok. Ponadto opłata naliczana była już od pierwszego dnia, a nie jak sugerowały hasła reklamowe dopiero po 10 dniach. Zdaniem UOKiK taka praktyka była nieuczciwa i wprowadzała konsumentów w błąd. Wielu z nich na podstawie haseł reklamowych i informacji na stronie internetowej portalu mogło sądzić, że w ciągu 10 dni będzie mogło korzystać bezpłatnie z tej usługi.

Reklama

Prezes UOKiK uznała, że właściciele portalu - spółka Eller Service - naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich karę w wysokości 239 140 zł. Jednocześnie spółka została zobligowana do zmiany zakwestionowanego sposobu informowania o usługach oraz publikowania przez 6 miesięcy na swoim portalu treści decyzji. Niektórym punktom decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

27 lutego 2012 r. sąd potwierdził, że właściciele portalu pobieraczek.pl wprowadzali konsumentów w błąd. Zdaniem SOKiK ich działanie miało charakter umyślny, dlatego wysokość kary finansowej, którą nałożył urząd była prawidłowa.

Warto wspomnieć, że obecnie UOKiK prowadzi kolejne postępowanie przeciwko właścicielom pobieraczka.pl. W tym przypadku zarzuty dotyczą m.in. sugerowania, że konsumenci poprzez podanie fałszywych danych w formularzu mogli popełnić przestępstwo oraz groźby obciążenia ich kosztami postępowania windykacyjnego.

Jednocześnie urząd poinformował, że wyrok SOKiK nie rozwiąże automatycznie problemów internautów, którzy zawarli umowy z portalem pobieraczek.pl. W przypadku kłopotów z odstąpieniem od umowy pomocy należy szukać u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Ponadto porady udzielane są bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707 oraz adresem email info@federacja-konsumentow.org.pl.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Pobieraczek.pl | UOKiK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy