Microsoft z głową w chmurach

Dział badawczy Microsoftu zapoczątkował nową inicjatywę, której celem jest stworzenie mechanizmów umożliwiających jak najskuteczniejsze stosowanie przetwarzania w chmurze (cloud computing).

W przypadku tej koncepcji, która uchodzi za podstawę dla wydajnego zaopatrywania w oprogramowanie przez internet, główny nacisk związany z realizacją takich zadań jak zapewnienie mocy obliczeniowej, dostępności aplikacji i przechowywania danych nie spoczywa na kliencie, lecz na serwerach połączonych w tak zwane gridy bądź większe farmy serwerowe.

Projekt o nazwie Cloud Computing Futures został uruchomiony przed mniej więcej rokiem. Do tej pory zbudowano prototypowe urządzenie składające się z dwóch klastrów serwerowych bazujących na procesorach Intel Atom. Uczeni chcą nie tylko analizować ich zachowanie pod kątem obsługi usług typu cloud, ale także badać wpływ tychże usług na wydajność klastrów.

Reklama

Jak poinformował kierujący projektem Dan Reed, badania skupiają się wokół terminu "services". Oprócz aplikacji typu Web 1.0, takich jak komunikatory, wyszukiwarki czy sklepy online, mamy dziś także do dyspozycji narzędzia Web 2.0 obejmujące komponenty sieci społecznościowych czy elementy interaktywne. Do ich obsługi konieczna jest większa liczba komputerów mieszczących się w jednym bądź kilku centrach obliczeniowych. Inny aspekt badań dotyczy sposobów utrzymania usług typu cloud i ich infrastruktury. Zespół Cloud Computing Futures korzysta tu z doświadczeń Microsoftu zdobytych dzięki już istniejącym usługom i działalności centrów danych.

Owocem prowadzonych prac ma być nowa infrastruktura software'owo-sprzętowa, która ułatwi tworzenie aplikacji zgodnych z modelem Cloud lub SPS (Software-plus-Services). Jednym z głównych celów projektu jest też zbadanie i ewentualnie stworzenie możliwości do budowania nowego oprogramowania bądź aplikacji pozwalających obniżyć koszty związane z rozwojem i utrzymywaniem usług typu cloud.

HeiseOnline
Dowiedz się więcej na temat: Microsoft
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy