Komputer i smartfon zastępują dzieciom rower oraz pływanie

Pływanie i jazda na rowerze? Współczesne dzieci znacznie lepiej opanowały obsługę komputera!

Obecnie dzieci w wieku 2-5 lat znacznie szybciej uczą się jak obsługiwać komputer, grać na nim, używać myszki, lub korzystać ze smartfona niż pływać, wiązać buty czy przygotowywać sobie śniadanie. Takie wnioski płyną z najnowszego badania Digital Diaries, wykonanego na zlecenie producenta oprogramowania zabezpieczającego - firmy AVG Technologies. Projekt AVG Digital Diaries to seria badań, których celem jest pokazanie, jak zmienia się interakcja dzieci z nowoczesną technologią.

Reklama

Badaniem objęto 2,200 matek dzieci w wieku 2-5 lat, dysponujących swobodnym dostępem do internetu. Respondentki pochodziły z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Japonii, Australii lub Nowej Zelandii. Każda z kobiet otrzymała listę czynności związanych z obsługą nowoczesnych urządzeń (np. komputer, smartphone) oraz listę podstawowych kompetencji życiowych wykonywanych każdego dnia. Respondentki miały za zadanie zaznaczyć te z umiejętności, które zostały opanowane przez ich dzieci.

Oto główne wnioski płynące z badania:

1. Więcej dzieci potrafi grać na komputerze niż jeździć na rowerze. 58 proc. maluchów w wieku 2-5 lat umie grać w nieskomplikowane gry komputerowe. W Wielkiej Brytanii i Francji odsetek ten sięga 70 proc.. Aż 44 proc. dwu- i trzylatków potrafi korzystać z gier komputerowych. Dla porównania 43% maluchów w wieku 2-3 lata umie jeździć na rowerze.

2. Więcej dzieci w wieku 2-5 lat potrafi korzystać ze smartphone'owych aplikacji (19 proc.) niż wiązać własne buty (9 proc.). Prawie tyle samo dwu- i trzylatków (17proc.), co cztero- i pięciolatków (21proc.) potrafi grać na smartphonie.

3. Więcej dzieci w badanym przedziale wiekowym potrafi korzystać z przeglądarki internetowej (25 proc.) niż samodzielnie pływać (20 proc.).

4. Nie ma różnicy w poziomie opanowania zdolności związanych z obsługą nowoczesnych urządzeń pomiędzy dziewczynkami a chłopcami. Taki sam odsetek chłopców (58 proc.), co dziewczynek (59 proc.) potrafi grać na komputerze lub zadzwonić z telefonu komórkowego (28 proc. chłopców i 29 proc. dziewczynek).

5. Matki w wieku powyżej 35 lat potrafią sprawniej uczyć swoje dzieci różnych przydatnych umiejętności. Dla przykładu: 40 proc. maluchów wychowywanych przez mamy w takim wieku potrafi samodzielnie napisać swoje imię. Taką umiejętnością może się popisać tylko 35% dzieci, których mamy mają mniej niż 35 lat.

6. Dzieci w wieku 2-5 lat w państwach europejskich szybciej opanowują umiejętności obsługi nowoczesnych urządzeń niż ich amerykańscy rówieśnicy. Z telefonu komórkowego we Włoszech potrafi zadzwonić 44 proc. dzieci, a w USA tylko 25 proc. Jeśli chodzi o gry komputerowe, to z takiej formy rozrywki potrafi korzystać aż 70 proc. maluchów Wielkiej Brytanii i "tylko" 61proc. w USA. Posługiwać się myszką komputerową potrafi 78 proc. dzieci we Francji i 67proc. w USA.

Technologia ma coraz większy wpływ na wychowanie dzieci. Obecnie maluchy dorastają w otoczeniu diametralnie innym niż to, w którym dorastali ich rodzice. Smartfon i komputer stopniowo zajmują miejsce telewizora, zarówno jeśli chodzi o narzędzie edukacji, jak i rozrywki dla dzieci - twierdzi J.R Smith, dyrektor zarządzający AVG Technologies.

Jak pokazują nasze badania, rodzice muszą wcześnie uczyć swoje dzieci, jak bezpiecznie korzystać z internetu. Wcześniej niż nauczyłyby się bez ich pomocy - dodaje.

AVG Digital Diaries to seria badań obejmujących różne grupy wiekowe dzieci. Coroczny projekt AVG ma za zadanie kompleksowo zbadać technologiczne nawyki maluchów. Pierwsza część badań, nazywana Digital Birth, rozpoczęła się w październiku 2010 r. Na ich podstawie ustalono, że większość maluchów już w wieku 6 miesięcy pozostawiło ślad w internecie - a dzieje się tak za sprawą ich bliskich.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: gry komputerowe | Smartfon | pływanie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje