Jaki naprawdę jest internet w Polsce

Rośnie liczba Polaków z dostępem do szybkiego internetu, ale wciąż potrzeba wielomilionowych inwestycji, by szerokopasmowy dostęp do sieci stał się powszechny - wynika z badania "Diagnoza Społeczna 2013".

Dostęp do szerokopasmowego internetu ma już prawie 70 proc. gospodarstw domowych w Polsce, z czego ponad połowa preferuje dostęp do sieci stacjonarnej. Wciąż problemem jest jednak powszechna dostępność do najszybszego szerokopasmowego internetu, której nie uda się zapewnić bez wielomilionowych inwestycji. To jedne z głównych wniosków dotyczących dostępności internetu, płynących z najnowszej "Diagnozy Społecznej 2013", której partnerem jest UPC Polska. Najważniejsze dane z "Diagnozy" dotyczące technologii cyfrowych i internetu są następujące:

Reklama

- W pierwszej połowie 2013 roku komputer posiadało już 70 proc., a dostęp do internetu 67 proc. gospodarstw domowych.

- Dostęp do internetu w domu posiada 76 proc. Polaków. To wzrost o 5 pkt. proc. w ciągu dwóch lat

- Polacy cenią internet stacjonarny - ponad połowa gospodarstw domowych posiada stały dostęp do sieci.

- Popularność internetu nie zagraża popularności telewizji. Więcej domostw ma telewizję kablową lub satelitarną niż internet.

- Choć internauci poświęcają na oglądanie telewizji wyraźnie mniej czasu niż osoby niekorzystające z sieci, to jednak czas poświęcany przez Polaków na oglądanie TV niewiele się zmienia, a wśród osób niekorzystających z sieci nawet rośnie.

- Coraz większy odsetek osób korzystających z internetu to osoby, które mają dostęp do sieci w domu (obecnie ponad 95 proc.).

Mimo poprawy sytuacji wciąż istnieje wiele barier hamujących dalszy rozwój społeczeństwa informacyjnego:

- Rośnie liczba osób powyżej 16-tego roku życia, które mają komputer z dostępem do internetu, ale z niego nie korzystają - to ponad 40 proc. wszystkich nieużywających dostępu do sieci

- Coraz istotniejszymi barierami upowszechnienia nowych technologii są bariery miękkie - mentalne i kompetencyjne: aż 30 proc. użytkowników korzysta wyłącznie z internetu, nie posiadając nawet podstawowych umiejętności związanych z innymi zastosowaniami komputera

- Wciąż najpopularniejsze są łącza o przepustowości od 2 do 6Mb/s, łącza powyżej 60 Mb/s posiada tylko 3,9 proc. klientów

Simon Boyd, prezes zarządu UPC Polska, partnera Diagnozy Społecznej 2013, komentuje: "Inwestycje w rozwój szerokopasmowego internetu to fundament społeczeństwa informacyjnego i konkurencyjności polskiej gospodarki. Diagnoza Społeczna potwierdza, że poprawia się dostęp do szybkiego internetu - jeszcze pięć lat temu usługi o prędkości do 1 MB/s docierały do 77 proc. gospodarstw domowych, dziś stanowią mniejszość. Jest jednak jeszcze wiele do zrobienia - zaledwie 16,5 proc. Polaków ma dostęp do łączy o prędkości 20 Mb/s. By to zmienić, konieczne są wielomilionowe inwestycje sektora prywatnego w nowoczesną infrastrukturę. Do tego natomiast niezbędna jest skala działania. Strategia państwa i polityka regulacyjna powinny uwzględnić nowe, globalne warunki konkurencyjne i wspierać te podmioty, które kontynuują inwestycje infrastrukturalne. Silna konkurencja miedzy dużymi podmiotami oznaczać będzie większy wybór spośród bardziej zaawansowanych usług i zapewni konkurencję opartą na innowacjach".

 

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: internet | szybki Internet

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje