CIC w NASK

NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) chce usprawnić zarządzanie siecią - w tym celu wdrożył oprogramowanie Cisco Info Center (CIC), które stanowi kluczowe rozwiązanie umożliwiające zarządzanie dużą ilością alarmów pochodzących ze sprzętu heterogenicznego.

NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) chce usprawnić zarządzanie siecią - w tym celu wdrożył oprogramowanie Cisco Info Center (CIC), które stanowi kluczowe rozwiązanie umożliwiające zarządzanie dużą ilością alarmów pochodzących ze sprzętu heterogenicznego.

Rozwiązanie CIC nie tylko zapewnia całkowity wgląd w infrastrukturę sieci, ale co jest istotne dla NASK, pozwala na integrację z innymi systemami służącymi do zarządzania siecią.

NASK zainwestował w zakup przełączników Catalyst 8540 firmy Cisco, a wraz z nimi systemów: CIC, HPOV oraz CiscoWorks 2000. Wdrożenie oprogramowania CIC - produktu OEM opartego na technologii Netcool v. 3.4 firmy Micromuse - zwiększyło wydajność operacyjną sieci, umożliwiając monitorowanie problemów zanim spowodują one przerwę w działaniu usług opartych na technologiach sieciowych. Przed wdrożeniem w NASK oprogramowania CIC, Dział Utrzymania Sieci dysponował różnymi systemami do zarządzania. Systemy te wraz z rozwojem sieci zmieniały się na nowe lub były modyfikowane. Zazwyczaj były to systemy dedykowane do specyficznego sprzętu, czyli tzw. Element Managery lub systemy bardziej uniwersalne, lecz przeznaczone do konkretnej grupy urządzeń, bądź też systemy autorskie, pisane przez pracowników NASK. Natomiast oprogramowanie CIC, będąc rozwiązaniem nadrzędnym dla innych rozwiązań do zarządzania, współpracuje z systemami zarządzającymi innych dostawców, integrując informacje o stanie całej infrastruktury sieciowej w jednym miejscu. Produkt ten dostosowany jest do specyficznych wymagań urządzeń Cisco oraz rozwiązań OSS.

Reklama

Oprogramowanie CIC umożliwia integrację sprzętu różnych producentów dzięki funkcji Info Mediators opracowanej przez Micromuse. Mediatory (zwane też Sondami) są zastosowane zarówno w oprogramowaniu Cisco Info Center, jak i we flagowej aplikacji Micromuse - Netcool/OMNIbus. Mediatory pełnią rolę normalizatorów zdarzeń, pozwalając na wyświetlanie na tym samym ekranie alarmów generowanych przez urządzania Cisco i innych dostawców. Info Mediatory przekazują informacje o zdarzeniach do Info Serwerów, które automatycznie konsolidują i kasują zduplikowane alarmy, prezentując je w formie czytelnej listy.

Produkty CIC to systemy o wysokiej wydajności, które zapewniają sieciom VPN (Virtual Private Networks) wsparcie w zarządzaniu zdarzeniami i alarmami generowanymi przez różne źródła. Umożliwiają monitorowanie i diagnostykę błędów pojawiających się w sieci, izolację problemów oraz zarządzanie rozbudowanymi sieciami w czasie rzeczywistym. CIC został opracowany, aby pomóc operatorom skupić się na istotnych zdarzeniach wpływających na pracę sieci. CIC ma dobrze rozbudowane mechanizmy prezentacji alarmów - przeszukiwanie i sortowanie. Pozwala na tworzenie skomplikowanych filtrów na alarmach i posługiwanie się akcjami automatycznymi. System bardzo dobrze sobie radzi z deduplikacją, konsolidacją i korelacją alarmów. Dzięki zastosowaniu bazy, która jest przechowywana na bieżąco w pamięci operacyjnej systemu, CIC wykonuje te operacje bardzo sprawnie.

Proces implementacji oprogramowania CIC przebiegał w NASK etapami i trwa nadal. Rozwiązanie zaimplementowane w NASK zostało wdrożone przy wykorzystaniu dwóch podstawowych mediatorów: do sysloga oraz do HPOV. Pierwsza sonda umożliwia spływanie alarmów syslogowych wysyłanych przez różne urządzenia do Object Serwera i prezentowanie ich w czytelnej dla operatora formie w EventList. Druga sonda służy do odbierania trapów SNMP z systemu HPOV, przesyłanie ich do Object Serwera i prezentowanie w odpowiedniej formie w EventList.

Następnym etapem była konfiguracja filtrów i akcji automatycznych na alarmach, a także zaprojektowanie EventList, mapek obrazujących topologię sieci i powiązanie ich elementów z konkretnymi alarmami. Dodatkową pracą włożoną w stworzenie wygodnego środowiska operatorskiego było przeprowadzenie integracji Cisco Info Center ze specjalnie stworzoną przez NASK stroną WWW, dynamicznie obrazującą stan najróżniejszych połączeń.

Aktualnie wdrażany jest CIC/Reporter - moduł odpowiedzialny za archiwizowanie alarmów, tworzenie raportów oraz dostęp do nich przez stronę WWW.

Firmą, od której NASK kupił oprogramowanie CIC i która współpracowała z NASK przy wdrożeniu rozwiązania CIC, jest firma NCR, autoryzowany partner firm Cisco Systems i Micromuse.

"Warte zaznaczenia jest, iż wdrożenie pierwszego etapu rozwiązania CIC w NASK było pionierskim w skali całej Polski" - powiedział Jacek Skolasiński, dyrektor działu sieciowego w NCR odpowiedzialny za Europę Wschodnią. - Bardzo dobra współpraca między przedstawicielami NASK i NCR przy wsparciu Cisco i Micromuse spowodowała pełen sukces tego przedsięwzięcia.

(mobile.net.pl)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Oprogramowanie | NASK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy