SplinterBike Quantum - absolutnie drewniany rower

Drewno w roli elementu konstrukcyjnego roweru możemy oglądać choćby w serii rowerów z jesionu Axalko czy modelu Audi Duo. Te jednoślady wyglądają pięknie, jednak drewniana jest w nich jedynie rama. Znacznie większym wyzwaniem jest zrobienie roweru całkowicie z drewna.

Pierwszy model SplinterBike'a powstał jeszcze w 2011 roku. Wykonał go, w ramach jednofuntowego zakładu, Michael Thompson. Co istotne, Michael poważnie potraktował przymiotnik "drewniany". Jedyne składowe roweru, które nie są drewnem, to nieco farby i kleju. Z drewna wykonano nie tylko ramę, ale również koła, kierownicę i napęd. W tym ostatnim przypadku konieczna okazała się rezygnacja z łańcucha. Problem przeniesienia napędu udało się obejść za pomocą drewnianych zębatek, przekazujących obroty korb na tylne koło.

Reklama

Pierwszy model drewnianego roweru został obejrzany przez ponad 320 tys. zwiedzających podczas londyńskiej wystawy Power of Making. W tym roku twórca pracuje nad udoskonaloną wersją pojazdu. Model SplinterBike Quantum nadal jest w pełni drewniany, ale oferuje możliwość m.in. regulacji wysokości siodełka i ustawienia kierownicy.

SplinterBike Quantum, nazywany również SBQ, składa się z 88 elementów, a projektowanie, wycinanie części i produkcja pochłonęły około 1600 godzin pracy.

Nowy pojazd weźmie udział w ustanowieniu rekordu dla drewnianych rowerów. Próba będzie polegała na pokonaniu jak najdłuższego dystansu w czasie 60 minut. Kierujący rowerem nie może w tym czasie dotknąć nogą ziemi.

Teoretycznie, przy 100 obrotach na minutę, napęd pozwoli na osiągnięcie prędkości 33 km/h. Podnosząc kadencję do 170, obliczeniowa prędkość roweru wynosi ponad 56 km/h. Niebawem przekonamy się, czy uda się ją osiągnąć.

Łukasz Michalik

http://gadzetomania.pl

Dowiedz się więcej na temat: rower | drewno

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje