NASA i Boeing przygotowują X-48C do pierwszego lotu

NASA wspólnie z Boeingiem przygotowują się do testów kolejnej wersji eksperymentalnej maszyny X-48.

Projekt ma swoje początki w późnych latach 90. Wtedy odpowiadał za niego McDonnell Douglas, który szybko stał się częścią firmy Boeing. Od tego czasu powstały trzy wersje samolotu - A, B oraz C. Pierwsza z nich nie wyszła poza fazę prototypu wykonanego w mniejszej skali - twórcy anulowali go przez wejściem w fazę produkcji. Druga odsłona była jeszcze mniejsza i posłużyła jako poligon dla licznych eksperymentów i modyfikacji. Obecnie w rozwoju znajduje się wersja C. Jest ona opracowywana w Centrum Badań Lotniczych NASA, znajdującym się na pustyni Mojave w stanie Kalifornia.

Maszyna jest przeprojektowanym wariantem C. Zastosowanie kadłuba w układzie latającego skrzydła pozwoliło zwiększyć ładowność i obniżyć apetyt na paliwo. Konstruktorom udało się zmniejszyć poziom hałasu docierającego do powierzchni Ziemi, dzięki umieszczeniu silników na skrzydłach.

Boeing X-48C wciąż jest tylko niewielkim sterowanym modelem. Istnieje jednak realna szansa, że pełnowymiarowa wersja wzbije się w powietrze i wejdzie do produkcji. Mogłaby posłużyć jako wojskowy samolot transportowy lub - czego nie można wykluczyć - pasażerski. W

Reklama

końcu istnieje kilka projektów samolotów cywilnych, których konstrukcja opiera się na układzie latającego skrzydła.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Boeing | NASA | samolot | samolot bojowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy