Mózg autonomicznej jazdy

Zamiast kierowcy - komputer. Inaczej nie ma mowy o autonomicznej jeździe. A skoro zaawansowana elektronika, to jaka? W Audi określa się ją mianem zFAS.

zFAS to serce opracowywanych przez Audi przyszłościowych systemów umożliwiających autonomiczną jazdę. Komputer zbiera ogromną ilość różnych informacji rejestrowanych przez czujniki. Na ich podstawie błyskawicznie oblicza pełen obraz otoczenia pojazdu. Następnie z informacji korzystają wszystkie systemy wsparcia. zFAS jest centralnym punktem przetwarzania wszystkich funkcji autonomicznej jazdy.

Reklama

Dotychczas zarządzanie systemami wsparcia kierowcy odbywało się zazwyczaj z wykorzystaniem osobnych sterowników. Audi chwali się, że jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej postawiło na stworzenie i wykorzystanie centralnej jednostki sterującej. Firma podeszła do zagadnienia holistycznie i postanowiła skonsolidować sterowanie całym portfolio funkcji, wymaganych czujników, sprzętu i architektury oprogramowania na poziomie centralnego systemu. Bezpieczeństwo danych było przy tym najwyższym priorytetem.

Płyta główna zFAS wyposażona jest zarówno w procesor mobilny EyeQ3 produkcji Mobileye oraz w nowy procesor Tegra K1 firmy nVidia. Wysoka moc obliczeniowa osiągnięta dzięki takiemu rozwiązaniu odpowiada całkowitej mocy obliczeniowej wszystkich podzespołów architektury elektronicznej dobrze wyposażonego samochodu klasy średniej. Dzięki wysokiemu stopniowi integracji, nowa płyta główna ma wielkość tabletu. Jej modułowa konstrukcja sprawia, że zFAS jest elastycznie skalowalny, i przez to pod każdym względem to przyszłościowe rozwiązanie. Jako przyszłego dostawcę systemu płyty głównej zFAS, Audi wybrało firmę Delphi.

W niedalekiej przyszłości, Audi connect pozwoli również autonomicznie poruszającym się samochodom marki Audi "uczyć się" drogi i otoczenia podczas jazdy. Za pośrednictwem sieć telefonii komórkowej, także z wykorzystaniem szybkiego standardu transmisji danych LTE, dane gromadzone przez zFAS przekazywane są do chmury obliczeniowej. Tutaj, za pomocą algorytmów Machine Learning i sztucznej inteligencji, są one przetwarzane i wysyłane z powrotem do pojazdu. 

Maciej Pobocha

Dowiedz się więcej na temat: smartauto | Audi | internet of things | ConnectedDrive

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje