Mars Science Laboratory już zbiera dane

NASA rzetelnie przygotowuje się do przyszłych misji na Marsa. Wystrzelona 26 listopada sonda Mars Science Laboratory, która zmierza w kierunku Czerwonej Planety już zaczęła zbierać pierwsze dane.

Mars Science Laboratory wyposażony został w Radiation Assessment Detector (RAD), który mierzy promieniowanie obecne w przestrzeni kosmicznej. Sonda odnotowuje nie tylko intensywność cząsteczek wchodzących w skład wiatru słonecznego, ale i pochodzące z dalszych zakątków wszechświata.

RAD to instrument, który jest częścią łazika Curiosity, będzie kontynuował pomiary po szczęśliwym wylądowaniu na powierzchni Marsa. Wydarzenie to planowane jest na sierpień 2012 roku.

Dane zbierane przez RAD w trakcie lotu na Czerwoną Planetę są o tyle ważne dla naukowców, że detektor znajduje się głęboko we wnętrzu sondy. RAD otoczony przez kilka dodatkowych warstw instrumentów odczytuje promieniowanie, które najprawdopodobniej będzie oddziaływać na ciała astronautów w trakcie załogowej misji na Marsa.

Mars Science Laboratory przebył do tej pory zaledwie 1/10 zaplanowanej trasy, a od celu misji dzieli go około 520 milionów kilometrów.

Dowiedz się więcej na temat: Mars | Sonda kosmiczna | NASA