Stan polskiej branży fotograficznej

Jakie są największe problemy polskiej branży fotograficznej? O tych sprawach rozmawiali uczestnicy Kongresu Fotografów Polskich w Katowicach.

W Katowicach odbył się pierwszy Kongres Fotografów Polskich, który ponad 200 przedstawicieli firm i zakładów zajmujących się profesjonalnie fotografią.

Wśród fotografów pojawiła się idea, aby zakładać jak najwięcej zrzeszeń, ponieważ - według fotografów - tylko silna reprezentacja fotografów może mieć wystarczającą siłę przebicia w jakichkolwiek działaniach dotyczących problemów branży. Jako przykład skutecznych działań podał protest jego organizacji w resorcie spraw wewnętrznych, który spowodował, że nie doszło do wprowadzenia monopolu na wykonywanie zdjęć do paszportów przez urzędy paszportowe.

Reklama

- Największy nasz obecny problem to nieuczciwa konkurencja, czyli dumpingi stosowane przez wielkie sieci handlowe zajmujące się również usługami fotograficznymi, jak również szara strefa, która nie płacąc podatków ani składek ani nie inwestując w sprzęt, obniża ceny poniżej poziomu, na który nie możemy sobie pozwolić - zaznaczył Jerzy Buzek-Garzyński ze współorganizującego Kongres Krajowego Cechu Fotografów..

Wyjaśnił, że w Polsce największą obecnie organizacją fotografów jest właśnie Krajowy Cech Fotografów, który wywodzi się z katowickiego cechu tej branży i zrzesza około 100 firm fotograficznych. Prócz tego istnieją jeszcze samodzielny cech warszawski oraz małe sekcje fotograficzne przy cechach rzemiosł różnych.

Według szacunków Krajowego Cechu Fotografów, firm zajmujących się fotografią w Polsce jest obecnie ok. 4-5 tys., jednak jak zaznaczył Buzek-Garzyński, tylko czwarta część spośród nich to zakłady fotograficzne wykonujące m.in. zgodne z obowiązującymi normami zdjęcia do dokumentów.

Podczas środowego kongresu odbyły się m.in. dyskusja panelowa na temat problemów, przed jakimi stoją obecnie fotografowie w Polsce, prelekcja przedstawiciela ministerstwa spraw wewnętrznych na temat obowiązującej od niedawna biometrycznej fotografii paszportowej, a także prezentacje możliwości nowych produktów i nowych technologii.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy