Polacy pokochali lustrzanki

Zwykły aparat kompaktowy dostępny na polskim rynku kosztuje ok. 200 zł. Na średniej klasy lustrzankę trzeba wydać przynajmniej 10 razy więcej, czyli ok. 2 000 zł. Pomimo tego Polacy wybierają droższy sprzęt, ale wysokiej jakości - sprzedaż lustrzanek wzrosła o 150 proc.

Według danych sklepu internetowego NEO24.PL, zwiększone zainteresowanie zakupem aparatów fotograficznych notuje się od co najmniej roku. Tylko na rynku e-commerce (gdzie coraz częściej Polacy robią duże zakupy) sprzedaż aparatów fotograficznych ogółem w stosunku do ubiegłego roku wzrosła o około 10 proc. Klienci coraz częściej decydują się na droższe aparaty - średnia cena zakupionego modelu w stosunku do ubiegłego roku wzrosła o ok. 10 proc.

Boom na lustrzanki

Konsument, który w ubiegłym roku na przykład na lustrzankę wydawał 2 000 zł, w tym roku jest gotowy zapłacić co najmniej o 10 proc. więcej. Według dostępnych danych odnotowuje się wyraźny wzrost sprzedaży droższych aparatów i spadek zainteresowania tańszymi kompaktami. Dotychczasowe trendy wskazywały, że Polacy wybierają sprzęt niższej jakości, jeśli tylko mogą na nim zaoszczędzić. Tymczasem wiele aktualnych danych wskazuje na tendencję zupełnie odwrotną.

Reklama

- Boom na lustrzanki rozpoczął się już podczas ubiegłorocznych wakacji, kiedy ich sprzedaż z miesiąca na miesiąc skoczyła o 50 proc. Takiej tendencji nie było widać w kompaktach, których sprzedaż po komunijnym wzroście nieznacznie spadła w okresie wakacyjnym. Dlatego tegoroczne wakacje mogą okazać się rekordowe dla segmentu aparatów z wyższej półki - mówi Sabina Krupa, dyrektor ds. sprzedaży NEO24.pl.

W porównaniu miesięcy: maj 2009/maj2010 sprzedaż lustrzanek wzrosła o 150 proc., natomiast aparatów kompaktowych spadła o około 10 proc. Polacy wybierają droższy sprzęt, a to w konsekwencji powoduje także wzrost wartości sprzedawanych lustrzanek. Według danych NEO24.PL, w stosunku do ubiegłego roku jest to wzrost na poziomie 50 proc.

Wskaźniki pokazują także, że coraz chętniej kupujemy w sieci - jest to spowodowane zarówno dużym wyborem produktów w jednym miejscu (duże sklepy internetowe oferują ich dziesiątki tysięcy), jak też możliwością korzystniejszych zakupów. Na przykład kupując aparat kompaktowy można zaoszczędzić nawet 15 proc. Ta liczba rośnie proporcjonalnie w stosunku do ceny, dlatego na lustrzance ta różnica może wynosić nawet 400 - 500 zł.

Najczęściej wybieranym przedziałem cenowym jeśli chodzi o wybór aparatów jest ten z zakresu 2 500 - 3 000 zł. Przy czym warto zaznaczyć, że pierwsza 20-tka najpopularniejszych aparatów z ostatnich miesięcy jest praktycznie zmonopolizowana przez 3 firmy. Dlatego różnice w cenach droższych produktów nie są duże. Wśród producentów aparatów kompaktowych rynek jest zdecydowanie bardziej zróżnicowany, ale też większa jest konkurencja cenowa.

Polacy będą kupować więcej

- Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży lustrzanek. Rozpoczęły się wakacje, które tradycyjnie wiążą się z zakupem aparatów. Zapewne będzie także rosła konkurencja w tym segmencie. W odpowiedzi na coraz bardziej rozwinięte telefony komórkowe, które pozwalają zrobić dobrej jakości zdjęcie, producenci kompaktów oferują wiele nowych funkcji. Z drugiej strony producenci lustrzanek dbają o to, aby umożliwić swobodne korzystanie z nich osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z profesjonalnym aparatem - dodaje Sabina Krupa.

Wśród powodów, dla których Polacy coraz częściej decydują się na zakup drogich aparatów fotograficznych można wyróżnić zarówno te marketingowe, jak i społeczne. Na pewno znaczny wpływ na wzrost sprzedaży ma mocna promocja w mediach - praktycznie każdy producent lustrzanek intensywnie promuje którąś z serii aparatów. Dodatkowo wzrasta stopa życia Polaków: spłaciliśmy już kredyty za płaskie TV, posiadamy coraz dostępniejsze notebooki. Teraz nadszedł czas na zakup dobrych jakościowo aparatów. Zwiększa się również liczba podróżujących, którzy chcą dokumentować swoje wakacje, a potem dzielić się nimi na coraz popularniejszych portalach społecznościowych. Coraz chętniej pokazujemy tam swoje zdjęcia, tworzymy albumy i chwalimy się przed swoimi znajomymi.

Nie bez znaczenia na wzrost sprzedaży produktów, które jeszcze niedawno były poza zasięgiem przeciętnego Polaka, jest także konkurencja między poszczególnymi producentami. To ona sprawia, że lustrzanki stają się coraz bardziej przyjazne amatorom i łatwe w obsłudze. Lustrzanek nie kupują już tylko profesjonaliści, ale konsumenci, którzy chcą mieć dobry jakościowo sprzęt. Decydują się na niego nawet kosztem kredytu. Równolegle producenci tańszych aparatów kompaktowych podejmują walkę o klienta dodając wiele nowatorskich funkcji, jak np. przesyłanie zdjęcia za pomocą jednego przycisku do serwisów społecznościowych, obsługa skrzynki e-mail czy podwójny wyświetlacz.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy