Jak Polacy kupują cyfrówki

Kupując aparat fotograficzny, polscy internauci najwięcej uwagi poświęcają jego parametrom technicznym. Ważnym czynnikiem jest też kompaktowy rozmiar aparatu.

Serwis JakKupować.pl przeprowadził wśród polskich internautów ankietę dotyczącą preferencji przy zakupie aparatów fotograficznych. Wyniki badania pokazały, że dla prawie 63 proc. ankietowanych parametry techniczne sprzętu stanowią decydujący czynnik, na jaki zwracają uwagę.

13,74 proc. respondentów przyznało, że w pierwszej kolejności zwraca również uwagę na rozmiar cyfrówki. Badanie wykazało także, iż 40 proc. Polaków kupuje aparaty w sieci, a 57 proc. szuka o nich informacji w internecie.

Klasa średnia rządzi

Jak pokazuje badanie, polscy konsumenci najchętniej kupują aparaty cyfrowe ze średniej półki. 35 proc. wypełniających ankietę przyznało, że ich budżet na nowy aparat wynosi od 500 do 1000 zł. Taka sama liczba badanych stwierdziła, że byłaby zainteresowana zakupem w przedziale cenowym 1000 - 2000 zł, w którym oferowanych jest obecnie najwięcej aparatów na rynku.

Reklama

Prawie 22 proc. badanych odpowiedziało, że mogłoby wydać na sprzęt więcej niż 2000 zł. Jest to przedział, w którym sprzedaje się najnowsze i najbardziej zaawansowane kompakty, a także lustrzanki amatorskie.

- W naszym sklepie średnia cena aparatu wzrosła w ostatnich dwóch latach o 40 proc. i wynosi obecnie ok. 1700 zł, a lustrzanki cyfrowe mają już 40-procentowy udział w liczbie sprzedanych aparatów cyfrowych - mówi Jarosław Banacki, właściciel internetowego sklepu Cyfrowe.pl.

Z ankiety wynika, że coraz większym zainteresowaniem kupujących cieszą się właśnie cyfrowe lustrzanki amatorskie. Ich zakupem zainteresowanych byłoby 33,3 proc. respondentów. 21,6 proc. internautów zdecydowałoby się na zakup profesjonalnej lustrzanki lub kompaktu z dużym zoomem.

- Lustrzanki - jak dodaje Banacki - dają także większe możliwości kreatywnego podejścia do fotografii. Poprzez możliwość zmiany obiektywów, w połączeniu z filtrami, lampami, konwerterami i innymi akcesoriami, użytkownik otrzymuje nieograniczone możliwości twórcze.

Zaawansowane kompakty z wymienną optyką, czyli nowa kategoria aparatów, intensywnie lansowana przez producentów, nie zdobyły jeszcze uznania - jako swój wybór wskazało je zaledwie 1,96 proc. ankietowanych. Być może wiele osób nie zauważa jeszcze ich unikatowych zalet.

- Łączą one rozmiary i możliwości kompaktu, np. predefiniowane tryby fotografii, filtry artystyczne czy obróbkę zdjęć w aparacie, z możliwością wymiany obiektywu i szybkością bliską lustrzanki. Na pewno jest to najdroższy sprzęt na rynku, co moim zdaniem powoduje tak słaby wynik w ankiecie - twierdzi Jarosław Banacki. - Uważam jednak, że ten typ aparatu będzie za kilka lat posiadał znaczy udział w sprzedaży - dodaje.

Internet - źródło informacji

Wiedzę na temat aparatów fotograficznych Polacy czerpią najczęściej ze stron internetowych poświęconych fotografii, z forów specjalistycznych oraz poradników konsumenckich. Na te źródła informacji wskazało prawie 57 proc. biorących udział w badaniu.

Ważnym sposobem pozyskiwania informacji przy zakupie sprzętu fotograficznego okazała się tradycyjnie również rekomendacja znajomych. Ten sposób wspierania zakupu wskazało 25,5 proc. ankietowanych. Jedynie 5,88 proc. przed decyzją o zakupie aparatu szuka informacji w drukowanej prasie branżowej.

Jako miejsce zakupu sprzętu fotograficznego większość Polaków wciąż preferuje tradycyjne sklepy. Jednak niewiele mniej, bo prawie 40 proc. ankietowanych przyznało, że kupiło aparat fotograficzny w sklepie internetowym.

Ten trend podkreśla również właściciel sklepu z aparatami, w którym transakcje przez internet stanowią 2/3 całej sprzedaży: - Obserwujemy niesłabnące zainteresowanie klientów możliwością zamówienia przez internet i odbioru towaru osobiście w jednym z naszych trzech sklepów stacjonarnych. Kupujący doceniają możliwość sprawdzenia sprzętu, dokupienia i dopasowania na miejscu akcesoriów oraz fachową poradę naszych pracowników - tłumaczy Jarosław Banacki.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy