Cyfrówki już się przejadły?

W roku 2011 po raz pierwszy zauważono w Polsce wyraźny spadek zainteresowania aparatami cyfrowymi. Mniejszą popularnością cieszą się nie tylko kompakty, ale i profesjonalne lustrzanki. Czy to oznacza, że Polakom znudziły się aparaty cyfrowe?

Po latach wzrostów w sprzedaży, w 2011 roku zaobserwowano spadek popularności cyfrówek o około 15 procent w stosunku do roku poprzedniego - wynika z raportu na temat zmian na rynku fotograficznym, przygotowanego przez porównywarkę cen Ceneo. Czy oznacza to, że klienci nie chcą już kupować aparatów?

Eksperci uważają, że niekoniecznie. Polacy nadal kupują sprzęt fotograficzny, zmieniły się jednak ich upodobania. Coraz większą przychylność konsumentów zyskują na przykład bezlusterkowce z wymienną optyką. Niniejszy raport pokazuje, jakie są preferencje zakupowe Polaków jeżeli chodzi o wybór aparatów cyfrowych. Jest także próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie o przyczyny spadku ich popularności.

Aparaty cyfrowe ciągle w modzie

Obecnie na Ceneo w kategorii fotografia w sprzedaży jest ponad 37 tys. produktów, w tym 1900 cyfrowych kompaktów, 280 lustrzanek i 200 aparatów z wymienną optyką. Sprzęt fotograficzny w porównywarce oferuje 200 sklepów internetowych.

Reklama

Cyfrowe kompakty na rynku fotografii w dalszym ciągu są numerem jeden, zarówno pod względem sprzedaży, jak i ilości dostępnych ofert. Warto jednak zauważyć, że popularnością cieszą się już nie tylko najtańsze modele. Polacy coraz chętniej wybierają cyfrówki w cenie powyżej 1 tys. zł. Stanowią one ponad 44 proc. najchętniej wybieranych modeli aparatów.

Jeżeli chodzi o popularność producentów, rynek cyfrówek jest dość mocno podzielony. Liderem jest Sony (19 proc.), ale po piętach depczą mu Canon (18 proc.), Nikon (18 proc.) , Panasonic (13 proc.) i FujiFilm (12 proc.).

Nieco inaczej sytuacja wygląda na rynku cyfrowych lustrzanek. Tutaj od lat mamy dwóch wyraźnych liderów rynku. Numerem jeden jest Nikon, którego lustrzanki stanowią 48 proc. najpopularniejszych modeli. Drugi jest Canon (34 proc.). Do walki w tym segmencie od jakiegoś czasu próbuje się włączyć Sony z wynikiem 10 proc.

Najlepiej sprzedają się lustrzanki o średniej cenie od 2 do 3,5 tys. (35 proc.) najpopularniejszych modeli. Lustrzanki profesjonalne w cenie powyżej 4 tys. stanowią 22,52 proc. aparatów. Co ciekawe, niecałe 6 proc. stanowią lustrzanki w cenie do 11250 zł do 11500 zł.

Analizując ceny lustrzanek warto zaznaczyć, że nabywca zazwyczaj musi dokupić obiektyw i inne akcesoria. Faktyczna cena tego typu sprzętu rośnie zatem znacząco.

Aparaty z wymienną optyką

Obecnie na Ceneo jest około 200 modeli z wymienną optyką i to rynek tych aparatów rozwija się w Polsce najbardziej dynamicznie. Są to modele pośrednie, znacznie bardziej zaawansowane od kompaktów. Do korpusu, tak jak w przypadku lustrzanek można dobierać różne obiektywy. Aparaty te oferują także wiele ustawień manualnych, co stawia je w gronie urządzeń co najmniej półprofesjonalnych.

Notowany jest regularny wzrost zainteresowania modelami z tej kategorii. Z miesiąca na miesiąc rośnie także liczba aparatów, które są w sprzedaży. Jeszcze rok temu było ich około 100.

Ceny aparatów z wymienną optyką wahają się od kilkuset złotych do 5 tys. Najczęściej jednak Polacy decydują się na aparaty w cenie od 1,5 do 2 tys. Najdroższe modele w cenie ponad 4 tys. stanowią zaledwie 2 proc. najpopularniejszych aparatów z wymienną optyką.

Smartfon zamiast cyfrówki

Dynamiczny rozwój rynku telefonów komórkowych to kolejna z przyczyn spadku popularności cyfrówek.

Obecnie 8 na 10 najpopularniejszych modeli telefonów na Ceneo to smartfony, które posiadają wbudowany aparat cyfrowy niezłej jakości. Na wycieczkę za miasto czy na imprezę wystarczy zabrać telefon. Jeżeli tylko użytkownik nie ma potrzeby posiadania zdjęć bardzo wysokiej jakości, przeciętnej klasy telefon jest w zupełności wystarczający. Tym bardziej, że zdjęciem czy filmikiem ze smartfona bez problemu można podzielić się ze znajomymi.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Aparat fotograficzny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy