Canon EOS 5D Mark II - pełna klatka i filmy Full HD

EOS 5D przez długi czas był jedną z najbardziej cenionych lustrzanek Canona. Nic więc dziwnego, że premiera jego następcy - modelu 5D Mark II - wzbudziła w świecie fotografii sporo emocji. Oczekiwania wobec aparatu były tym większe, że zastosowano w nim wiele nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym możliwości popularnej "piątki" stały się - przynajmniej w teorii - jeszcze większe.

5D Mark II doczekał się nowej pełnoklatkowej matrycy CMOS (36 x 24 mm) o rozdzielczości 21 megapikseli i wyposażony został w najnowszy procesor obrazu - Digic IV. Sensor aparatu dysponuje systemem usuwania zanieczyszczeń, za ustawiane ostrości odpowiada - ten sam, co we wcześniejszym 5D - 9-polowy autofokus z 6 punktami wspomagającymi, a prędkość fotografowania seryjnego wynosi do 3,9 kl/s. W aparacie znalazło się też miejsce na nowy wyświetlacz oraz - co stanowi największe novum - funkcję Live View wzbogaconą o możliwość nagrywania filmów Full HD z dźwiękiem.

Reklama

Budowa aparatu

Budowa zewnętrzna EOS-a 5D Mark II jest bardzo zbliżona do wcześniejszego modelu "piątki" i raczej typowa dla lustrzanek Canona. W porównaniu do poprzednika zmianie uległ jednak układ przycisków sterujących przy górnym panelu LCD i na tylnej ścianie aparatu, nowe są też wyświetlacz i pokrętło trybu.

Aparat trzeba pochwalić za solidność i trwałość wykonania oraz za wysoką jakość tworzyw, którymi pokryto obudowę. Dobry profil gripu zapewnia pewny chwyt i wygodę kadrowania nawet podczas wielogodzinnego korzystania z aparatu.

Z przodu korpusu, poniżej przycisku zdejmowania obiektywu, znajdziemy przycisk podglądu głębi ostrości. Na górnym panelu, po lewej stronie, umieszczono pokrętło trybu fotografowania, natomiast w obudowie gripu: spust migawki, pokrętło regulacyjne i kontrolny panel LCD z przyciskami (patrząc od lewej) - pomiaru światła/balansu bieli, trybu autofokusa/wyzwalania migawki, czułości/kompensacji ekspozycji i siły błysku oraz podświetlania wspomnianego panelu LCD.

Na tylnej ścianie korpusu, w kolumnie po lewej stronie wyświetlacza, znajdują się przyciski: Live View/druku bezpośredniego (dość karkołomne połączenie), menu, wyboru stylu Picture Style, INFO, podglądu obrazów i usuwania zdjęć. Po prawej stronie ekranu znajdziemy z kolei: włącznik zasilania, główne pokrętło sterujące z przyciskiem SET (zatwierdzanie wyboru), joystick nawigacyjny oraz klawisze blokowania ostrości/ekspozycji i wyboru punktu ostrości AF.

Układ gniazd aparatu także nie różni się (z pewnymi wyjątkami) od tego, do jakiego przyzwyczaiła nas stara "piątka". Z lewej strony korpusu, pod gumowymi zaślepkami uszczelniającymi, ukryto złącza: audio-wideo, wężyka spustowego, mikrofonu, HDMI (dwie nowości wynikające z możliwości nagrywania filmów) i PC. Uszczelnione zostało także gniazdo kart pamięci (prawy bok korpusu).

Najważniejsze funkcje

5D Mark II jest zaawansowanym, profesjonalnym (lub półprofesjonalnym - jak chce firma Canon) aparatem o wszechstronnych możliwościach fotografowania zarówno w studio, jak i w plenerze. Ogromna liczba dostępnych funkcji i ustawień czynią z niego narzędzie bardzo uniwersalne, które z powodzeniem wykorzystywane może być w praktycznie każdym typie fotografii.

Aparat pozwala na wykonywanie zdjęć w dwóch trybach automatycznych (pełna automatyka oraz tryb "twórczy auto" z możliwością regulacji m.in. głębi ostrości czy stylu Picture Style) oraz w klasycznych trybach - automatyki programowej, preselekcji czasu/przysłony i nastaw manualnych. Do tego dochodzi jeszcze możliwość zdefiniowania trzech trybów ustawień własnych.

Zakres czasów otwarcia migawki wynosi od 1/8000 - 30 sekund, a ekspozycja może być regulowana od -2 do +2 stopni z krokiem co 1/3 lub 1 EV. Imponujący jest zakres czułości wynoszący od 50 do 25 600 ISO!

Do dyspozycji dostajemy też zestaw ustawień Picture Style, w którym znajdziemy opcje: standard, portrety, krajobrazy, neutralny, dokładny i monochromatyczny oraz trzy tryby ustawień indywidualnych. Dla pierwszych pięciu opcji oraz ustawień własnych możemy dodatkowo określić ostrość, nasycenie, kontrast i ton koloru. Przy stylu monochromatyczne aparat pozwoli natomiast regulować ostrość i kontrast oraz skorzystać z efektów filtra (żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) i efektów tonalnych (sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

Dostępne w EOS-ie 5D Mark II opcje balansu bieli obejmują ustawienia: auto, światło dzienne, cień, chmury, światło żarowe, światło fluorescencyjne, lampa błyskowa i regulacje własne. Migawka może być wyzwalana w trybie zdjęć pojedynczych lub seryjnych (do 3,9 kl/s) lub z samowyzwalacza (2 lub 10 s). Istnieje też możliwość wykorzystania opcjonalnego pilota zdalnego sterowania.

Aparat udostępnia trzy tryby pracy autofokusa - pojedynczy, ciągły i mieszany, a pomiar światła dokonywany może być w ustawieniach: wielosegmentowy, skupiony (w polu 8 proc. środka kadru), punktowy (3,5 proc. środka kadru) i centralnie ważony uśredniony.

Gotowe zdjęcia zapisać będziemy mogli w trzech typach plików RAW lub jako JPEG-i. Największe obrazy RAW mają rozmiar 5616 x 3744 pikseli, natomiast mniejsze - sRAW1 i sRAW2 - liczą sobie odpowiednio: 3861 x 2574 i 2784 x 1856 pikseli. Pliki JPEG mogą mieć natomiast rozmiary: 5616 x 3744, 4080 x 2720 lub 2784 x 1856 pikseli. Dla każdego z nich dostępne są dwa stopnie kompresji.

Największą nowością odświeżonej "piątki" jest funkcja zapisu sekwencji wideo. Materiały filmowe rejestrowane mogą być w rozdzielczości Full HD - 1920 x 1080 lub 640 x 480 pikseli z prędkością 30 kl/s. W zależności od rozdzielczości czas nagrań może wynosić odpowiednio 12 lub 24 minuty.

Wizjer i wyświetlacze

Główne narzędzie kadrowania EOS-a 5D Mark II - wizjer - zapewnia wyraźny, jasny obraz o 98 proc. kryciu pola kadru i powiększeniu 0,7x. W celowniku, oprócz punktów AF i pola punktowego pomiaru światła, widoczne są wskazania odnoszące się m.in. do: stanu akumulatora, parametrów pracy lampy/kompensacji błysku, czasu migawki/wartości przysłony, kompensacji ekspozycji, czułości korekcji balansu bieli oraz liczby pozostałych zdjęć.

Osobne wskaźniki poinformują nas także o fakcie ustawienia ostrości (niezależnie od podświetlających się na czerwono punktów AF) czy o tym, że fotografujemy akurat w trybie zdjęć czarno-białych.

Obsługa i bieżąca kontrola większości ustawień i parametrów ekspozycji jest z kolei możliwa dzięki wskazaniom widocznym na pomocniczym panelu LCD, umieszczonym w górnej części gripu. Na ekranie tym dostępne są informacje na temat: czasu migawki/wartości przysłony, trybu balansu bieli, wartości kompensacji ekspozycji, trybu pomiaru światła, czułości, trybu AF, trybu wyzwalania migawki, sekwencji autobraketingu, rozmiaru zdjęć, stanu baterii i liczby pozostałych zdjęć.

Główny ekran aparatu to 3-calowy panel LCD o imponującej rozdzielczości 920 tys. punktów. Przyda się on głównie do podglądu zdjęć, kadrowania Live View i nagrywania filmów, jeśli jednak postanowimy regulować przy jego pomocy ustawienia fotografowania, wówczas monitor wykorzystać można do uruchomienia szybkiego menu. Dostępne są w nim nastawy: czasu naświetlania, przysłony, czułości, korekty ekspozycji, korekty siły błysku, pola ostrości AF, stylu Picture Style, balansu bieli, pomiaru światła, rozdzielczości i typu zdjęć, trybów AF i wyzwalania migawki.

W trybie podglądu, przy każdym ze zdjęć dostępne są informacje o najważniejszych właściwościach obrazu, wyświetlić można też histogramy (luminacji i RGB) oraz punkty ostrości AF i informację o prześwietlonych partiach zdjęcia. W tym miejscu warto też wspomnieć o sporym wrażeniu, jakie robi duża rozdzielczość ekranu. Dzięki niej ocena zdjęcia jest dużo łatwiejsza niż we wcześniejszym modelu "piątki".

Live View i nagrywanie filmów

Opcja kadrowania na żywo została w testowanym aparacie wzbogacona o możliwość nagrywania filmów. Po uruchomieniu funkcji LiveView (i wcześniejszym ustawieniu w menu odpowiednich parametrów nagrywania) możliwe jest bezpośrednie przejście do zapisu wideo.

Podczas fotografowania z wykorzystaniem funkcji LiveView będziemy mogli wybrać jedno z trzech ustawień wyświetlacza: ekran standardowy, symulacja ekspozycji (dostosowanie poziomu jasności ekranu do fotografowanego obiektu) i ekran filmu (kadr będzie odpowiadał rozdzielczości nagrywanego filmu). Po naciśnięciu przycisku INFO na ekranie dostępny może być zestaw informacji dotyczących ekspozycji i innych ustawień aparatu (balans bieli, tryb AF etc.). Wyświetlany może być także histogram lub jeden z dwóch typów siatki.

Odrębnym zagadnieniem jest działanie autofokusa, który w trybie podglądu na żywo lub podczas nagrywania filmu pracować może w trzech ustawieniach. Autofokus szybki działa z wykorzystaniem głównego mechanizmu ostrzenia opartego na detekcji fazy, a autofokus live bazuje na detekcji kontrastu, Dostępny jest też tryb AF live (również detekcja kontrastu) z funkcją wykrywania twarzy. Aparat umożliwia również ostrzenie ręczne (przy pomocy pierścienia obiektywu), podczas którego położenie pola ostrości AF wybrać będziemy mogli posługując się joystickiem nawigacyjnym.

Menu aparatu

Główne menu EOS-a 5D Mark II pozwala na dostęp do ogromnej liczby oferowanych przez aparat opcji i ustawień. Mimo swojej obszerności, układ menu jest bardzo przejrzysty i dzięki czytelnej, niewymagającej przewijania poza obszar ekranu, formie zakładek pozwala na szybką, bezproblemową nawigację.

Struktura menu składa się z dziewięciu zakładek, z których dwie pierwsze (oznaczone kolorem czerwonym) odpowiadają za ustawienia fotografowania, dwie kolejne (kolor niebieski) - ustawienia odtwarzania, trzy (kolor żółty) - ustawienia aparatu i po jednej za: ustawienia osobiste (kolor pomarańczowy) i konfigurowanie menu własnego (kolor zielony).

Liczba dostępnych w menu ustawień jest na tyle obszerna, że nie ma sensu szczegółowo opisywać całej jego zawartości. Poniżej prezentujemy najważniejsze regulacje przypisane do poszczególnych zakładek.

W menu fotografowania znajdziemy ustawienia m.in.:

- formatu i rozdzielczości zdjęć

- funkcji korygowania jasności brzegów kadru

- korekty ekspozycji i ustawień braketingu

- balansu bieli

- przestrzeni kolorów

- stylu Picture Style

- funkcji czyszczenia matrycy

Menu odtwarzania odpowiada za regulację ustawień takich np. jak: ochrona,, obracanie, usuwanie obrazów, wydruk zdjęć, wyświetlanie alarmu prześwietleń, punktu AF, czy histogramu. W menu ustawień aparatu skorzystamy z:

- formatowania karty pamięci

- opcji numeracji plików

- regulacji jasności panelu LCD

- ustawień daty i języka

- ustawień funkcji czyszczenia matrycy

- ustawień funkcji LiveView i nagrywania filmów

- przypisywania funkcji przyciskowi INFO

- ustawień sterowania zewnętrznymi lampami błyskowymi

- zapisywania indywidualnych trybów fotografowania.

Bardzo ważna dla fotografującego jest zakładka ustawień osobistych, w której określić będziemy mogli takie parametry pracy aparatu, jak:

- krok kompensacji ekspozycji

- krok regulacji czułości

- uruchamianie dodatkowych wartości czułości

- sekwencja braketingu

- czas synchronizacji błysku

- redukcja szumów przy długich czasach naświetlania i wysokiej czułości

- praca funkcji priorytetu jasnych partii obrazu

- działanie optymalizatora jasności

- zaawansowane ustawienia autofokusa

- blokowanie lustra podniesionego.

W ostatniej z zakładek - moje menu - będziemy mogli samodzielnie zapisać najczęściej używane ustawienia. Zwolni nas to od konieczności każdorazowego "przedzierania" się przez pozostałe zakładki i umożliwi szybki dostęp do najpotrzebniejszych - z naszego punktu widzenia - opcji.

Podsumowanie - fotografowanie i jakość zdjęć

EOS 5D Mark II z powodzeniem zastępuje starą, wysłużoną "piątkę" i podobnie jak ona zasługuje na spore uznanie przede wszystkim ze względu na bardzo wysoką jakość zdjęć. Fotografie wykonane nową lustrzanką Canona trzeba pochwalić za niskim poziom szumów (ziarno zniekształcające obraz staje się wyraźnie widoczne dopiero przy wartościach ISO 800 - 1600), dobre odwzorowanie barw i nasyconą kolorystykę. Dzięki zastosowaniu pełnoklatkowej matrycy o dużej rozdzielczości, również odwzorowanie detali stoi na naprawdę wysokim poziomie.

Nowa "piątka" jest aparatem bardzo uniwersalnym i może być wykorzystana zarówno do pracy w studio, jak i (m.in. dzięki bardzo dużemu zakresowi czułości) przy fotografii plenerowej. Funkcjonalność aparatu wzbogacają takie np. opcje jak korekta jasności brzegów kadru czy priorytet jasnych partii obrazu. Zaawansowani użytkownicy docenią z pewnością możliwość tworzenia własnych trybów fotografowania. Nie bez znaczenia jest też możliwość nagrywania filmów wideo (z aktywnym mechanizmem autofokusa!), dzięki której 5D Mark II może być wykorzystany jako kamera z wymienną optyką.

Na pochwałę zasługuje także łatwość obsługi aparatu. Możliwość precyzyjnej oceny gotowych zdjęć zapewni nam rewelacyjny wyświetlacz, a nawigację i szybkie uruchamianie poszczególnych ustawień uprości czytelna struktura menu.

5D Mark II nie jest jednak wolny od wad. Niestety, podobnie jak w starej "piątce", zawodny okazuje się mechanizm automatycznego ustawiania ostrości. Sprawdziły się zatem czarne scenariusze dotyczące działania autofokusa, który już w 5D był elementem mocno krytykowanym. Niecelność AF nie jest może problemem nagminnym, ale staje się uciążliwa przy słabych warunkach oświetleniowych. Fakt ten kładzie się cieniem na modelu, za który trzeba przecież zapłacić niemałe pieniądze.

Jeśli jednak przyjmiemy, że najważniejszym zadaniem każdego aparatu jest dostarczanie wysokiej jakości zdjęć, to pod tym względem 5D Mark II okazuje się narzędziem naprawdę rewelacyjnym. Dodając do tego dużą funkcjonalność i możliwość wykorzystania w każdych niemal warunkach, otrzymujemy konstrukcję, która powinna sprostać oczekiwaniom każdego fotografa. Z tym większą przyjemnością przyznajemy nowemu EOS-owi naszą redakcyjną rekomendację.

Canon EOS 5D Mark II, specyfikacja techniczna:

Matryca: CMOS (36 x 24 mm), 21 Mpix

Mocowanie obiektywu: Canon EF

Wyświetlacz: 3" LCD, 920 tys. punktów

Czas otwarcia migawki: 1/8000 - 30 s

Czułość: 50 - 25 600 ISO

Pamięć: karty Compact Flash

Zasilanie: akumulator LP-E6

Wymiary/masa: 152 x 114 x 75 mm/810 g

Plusy:

+ Wysoka jakość zdjęć

+ Duża funkcjonalność

+ Łatwość obsługi

Minusy:

- Zawodny autofokus

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy