Turkmenistan niezadowolony z rosyjskich satelitów

Turkmenistan może odmówić dalszej współpracy z Rosją i Gazprom Space Systems w zakresie transmisji satelitarnej swojej telewizji. Na ostatnim posiedzeniu rządu w stolicy Aszchabad, które odbyło się 6 czerwca br., omawiana była kwestia zawodności rosyjskich satelitów. Przypomnijmy, że dzień wcześniej uległ awarii Yamal-201 (90°E), z którego ten kraj korzysta.

- W czwartek (5 czerwca - red.), rosyjski satelita Yamal-201 chwilowo odchylił się od swojej orbity, co doprowadziło do zakłóceń w transmisji kanałów dla naszego kraju. Aby uniknąć w przyszłości podobnych sytuacji, myślę, że turkmeńskie kanały warto byłoby nadawać z kilku innych satelitów. Trzeba przeanalizować tę sprawę i przedstawić propozycje, powiedział na spotkaniu rządu prezydent Gurbanguly Berdimuhamedow.

Biorąc pod uwagę autorytarny charakter turkmeńskich władz, nie ma wątpliwości, że w niedalekiej przyszłości kraj ten będzie korzystać z innych pozycji orbitalnych, nawet jeżeli całkowicie nie zrezygnuje z rosyjskich satelitów.

Turkmenistan może być też niezadowolony z tego, że rosyjskie pozycje orbitalne są mało popularne poza granicami krajów byłego ZSRR, co ogranicza efektywne nadawanie dla widowni międzynarodowej. Zaznaczmy, że w ostatnich latach Turkmenistan, któremu nie brakuje pieniędzy ze sprzedaży gazu, powoli, ale systematycznie rozwija swoje media dla widzów zagranicznych. Turkmeńskie radio nadaje wielojęzyczną stację Owaz (język turkmeński, angielski i rosyjski). Także turkmeńska telewizja produkuje międzynarodowy kanał Türkmenistan (wcześniej znany jako TV-4), nadawany w języku angielskim, rosyjskim, francuskim, chińskim, arabskim, farsi i turkmeńskim. Oba kanały są dostępne tylko z pozycji 90°E, a więc praktycznie nie są znane za granicą.

Telewizja w Turkmenistanie składa się z siedmiu kanałów: głównego Altyn Asyr (Zołotoj wiek) oraz Miras, Aşgabat, Türkmenistan, Yaşlik, Türkmen owazy i Türkmenistan-Sport. Oprócz tego są dostępne trzy centralne stacje radiowe. Wszystkie zostały założone przez prezydenta kraju. Prywatni nadawcy są niedostępni. Pogramy telewizyjne i radiowe są ściśle cenzurowane i emitowane dopiero po sprawdzeniu ich treści przez specjalną komisję. Turkmeńska telewizja państwowa codziennie transmituje kilka godzin programów rosyjskiej Pierwyj, ale wcześniej programy są kontrolowane, czy nie występuje w nich krytyka turkmeńskich realiów.

Turkmeńscy widzowie chętnie korzystają z anten satelitarnych. Na tym tle, współczesny Turkmenistan jest jednym z liderów wśród krajów byłego ZSRR. Widzowie najchętniej wybierają satelitarne kanały krajów sąsiednich, w tym Rosji i Turcji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2014 roku Turkmenistan przy pomocy USA i Francji wyniesie swojego pierwszego satelitę TurkmenSat 1, który ma pracować na pozycji 52°E.

Reklama

Rafał Olchowik

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: rosyjskie satelity | Proton-M | turkmenistan

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje