Platforma nc+ znalazła sposób na piractwo?

27 lutego 2015 roku w Stanach Zjednoczonych premierę będzie miał trzeci sezon serialu „House of Cards”. Wszystkie 13 odcinków Amerykanie będą mogli obejrzeć w ramach usługi VOD Netflix. Polska platforma satelitarna nc+ chce udostępnić swoim abonentom ten sezon w swoim VOD już dzień po premierze w USA.

Czy tak szybkie zaoferowanie serialu zaraz po amerykańskiej premierze wpłynie na zmniejszenie piractwa? Czy platforma nc+ pozyska dzięki temu posunięciu nowych abonentów?

Reklama

W Polsce skala piractwa jest bardzo duża. Plasujemy się w czołówce pod względem liczby nielegalnie ściągniętych treści wideo. Dobrym przykładem jest tutaj drugi sezon "House of Cards". Jak podaje "Gazeta Wyborcza", Polska uplasowała się bowiem na drugim miejscu, zaraz po Stanach Zjednoczonych, pod względem liczby pobrań nielegalnych wersji tego serialu. Warto tu jednak dodać, że w USA jest dziesięć razy więcej internautów niż w Polsce, co działa jeszcze bardziej na naszą niekorzyść.

Pierwszy sezon "House of Cards" można było oglądać w ramach VOD w Polsce kilka miesięcy po premierze w Stanach Zjednoczonych, drugi sezon już kilka tygodni po premierze. Trzeci sezon będzie można obejrzeć już dzień po premierze. W Internecie często pojawiają się opinie, że gdyby w Polsce odcinki danego serialu były dostępne zaraz po amerykańskiej premierze, to nie byłoby potrzeby ściągania pirackich wersji. Internauci piszą nawet, że mogliby zapłacić za możliwość obejrzenia takich premierowych odcinków. Czy rzeczywiście tylko brak cierpliwości powoduje, że skala piractwa jest tak duża?

Według raportu torrentfreak.com (zobacz), najbardziej piraconym serialem 2014 roku była "Gra o tron" (premiera 5. sezonu już 12 kwietnia), a następnie "The Walking Dead" (kontynuacja 5. sezonu od 8 lutego) i "Teoria wielkiego podrywu" (8. sezon jest właśnie emitowany w USA).

Według raportu PwC "Analiza wpływu zjawiska piractwa treści wideo na gospodarkę w Polsce", wartość PKB utraconego z tytułu piractwa internetowego treści wideo to ok. 700 mln zł rocznie. Firma szacuje, że już w 2018 roku straty mogą sięgnąć nawet ponad 6 mld zł.

 Jerzy Kruczek

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: Platforma cyfrowa nc+ | telewizja

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje