Najlepsze kamery wideo

Dzisiaj każdy może kręcić filmy. Niekoniecznie komercyjne, ale za to z własnego życia. Warunkiem jest odpowiedni sprzęt, czyli kamera. Co znaczy odpowiedni? Udzielenie odpowiedzi na to pytanie było celem naszego testu współczesnych cyfrowych kamer ze średniego segmentu cenowego.

Dynamiczne zmiany na rynku elektroniki konsumenckiej, konieczność ograniczenia kosztów produkcji, a także cen kamer, wymusiły na ich producentach zastąpienie wysłużonych mechanizmów zapisu danych nowocześniejszymi rozwiązaniami. Wielu skierowało swoje działania w stronę kart pamięci flash. Inni zapis na kartach potraktowali jako możliwość alternatywną, natomiast za podstawowy nośnik przyjęli wbudowany dysk twardy. Pozwala on na zapisywanie ogromnych ilości danych, a także ich stosunkowo łatwe przenoszenie do komputera czy innego cyfrowego urządzenia wideo.

Reklama

Sprawdź zawartość najnowszego numeru PC Format

Kamery zapisujące dane na kasetach typu MiniDV odchodzą powoli w niepamięć i stanowią coraz mniejszy fragment rynku, jednak kuszą atrakcyjną ceną. I jeśli nie przeszkadza ci uciążliwy proces przenoszenia danych, warto się zainteresować również nimi. W sprzedaży znajdują się także kamery na płyty DVD, ale wśród testowanych modeli nie było ani jednego, który wykorzystywałby taki nośnik.

Zalety cyfrowych nośników

Wbudowany w kamerę dysk twardy pozwala na zapis nagrania wideo o długości do kilkudziesięciu godzin. Oczywiście można to zrobić tylko etapami lub po podłączeniu kamery do zasilania sieciowego, bo przeciętny akumulator jest w stanie ją zasilać przez 2 godziny. Nagrania z dysku można wykorzystać w różny sposób - przenieść je do komputera, podłączyć kamerę do zewnętrznej nagrywarki DVD i nagrać film na płytę. Można także podłączyć urządzenie bezpośrednio do telewizora, zazwyczaj wykorzystując wyjście kompozytowe, a w przypadku niektórych kamer także HDMI.

Bardzo wygodnym nośnikiem okazują się karty pamięci. Tym wygodniejszym, że spora część odtwarzaczy DVD ma takie gniazdo oraz możliwość bezpośredniego odtwarzania filmów z takich właśnie kart.

Formaty obrazu

Podstawowym formatem obrazu rejestrowanym przez kamery jest nadal klasyczny format PAL o rozdzielczości 720 na 576 pikseli. Obraz ten jest w pełni zgodny z telewizorami kineskopowymi i bez przeszkód będzie wyświetlany także na nowoczesnym telewizorze plazmowym lub LCD.

Niestety, na dużych ekranach uwidocznią się niedoskonałości tego formatu. Najlepsza byłaby więc kamera potrafiąca zapisać informacje w wysokiej rozdzielczości (HD). Do wyboru są modele Full HD, które mają matrycę o rozdzielczości 1920 na 1080 pikseli i potrafią zapisywać filmy z tą rozdzielczością (lub niższą - tryb 720p). Jednak najtańsze kamery tego typu kosztują około 2000 zł.

Są też dużo tańsze kamery określane mianem HD, jednak bez takiej matrycy, ale z przetwornikami o rozdzielczości 1440 na 1080 pikseli (tzw. matrycą anamorficzną). Oczywiście jakość takiego filmu jest nieco gorsza od jakości filmu uzyskanego na kamerach z natywną matrycą o rozdzielczości 1920 na 1080 pikseli. Jednak należy pamiętać, że w domowych warunkach różnice między takimi filmami będą nie do wychwycenia. A na telewizorze HD taki obraz i tak będzie o niebo lepszy od klasycznego filmu SD.

Możliwości i wyposażenie

Kamera do zastosowań amatorskich musi mieć kompaktowe wymiary i nie może być zbyt ciężka. Ważnym szczegółem jest długość pracy akumulatora oraz możliwość zastosowania akumulatora o wydłużonej żywotności. Nie bez znaczenia pozostaje ekran LCD, który pozwoli na ocenę nagrywanego filmu oraz odpowiednie kadrowanie ujęć.

Inny ważny element to intuicyjność menu oraz panelu sterowania. Zaawansowane funkcje, jeżeli kamera jest w nie wyposażona, nie mogą być ukryte głęboko w menu. Bardzo wygodnie się steruje kamerami mającymi ekran dotykowy lub przyciski umieszczone na ramce ekranu. Mogłoby się wydawać, że różnice między cyfrowymi aparatami fotograficznymi a kamerami powoli się zacierają. Jedne i drugie urządzenia umożliwiają rejestrowanie filmów oraz zapis zdjęć. Jednak kamery w tym drugim zadaniu wypadają bardzo słabo - rozdzielczość zdjęć jest mała, a jakość naprawdę mizerna i porównywalna z fotografiami z kiepskiej komórki. Zdjęcia nadają się najwyżej do umieszczenia na witrynie WWW. Nieco lepiej jednak pod tym względem wypadają kamery HD, które mają matryce o większej rozdzielczości, choć i one nie mogą jeszcze konkurować nawet z tanimi kompaktami.

Sprawdź zawartość najnowszego numeru PC Format

Podsumowanie testu

Przetestowaliśmy osiem nowych kamer wideo przeznaczonych dla użytkowników domowych. Cztery rejestrują obraz w trybie PAL, dwie w podwyższonej rozdzielczości, natomiast dwie pozostałe rejestrują filmy w rozdzielczościach HD.

Jakość nagrań

Najlepiej oceniliśmy jakość filmów otrzymywanych z kamery Canon FS10. Taki wynik dała zarówno ocena subiektywna, jak i testy z wykorzystaniem plansz testowych. Kamera dobrze sobie radzi w różnych warunkach oświetleniowych. Pod względem jakości obrazu tylko nieco słabiej wypadło urządzenie JVC GZ-MG630, które otrzymało niższe noty za film nagrywany przy dużym zbliżeniu.

Słabo wypadły kamery nagrywające filmy HD. Praktica DVC 5.4 FHD zajęła dopiero piątą pozycję. Otrzymywane z niej materiały mają mdłą kolorystykę i przeciętną ostrość. Druga kamera HD, Toshiba Camileo H20, świetnie sobie radzi z nagrywaniem przy oświetleniu dziennym, ale w słabych warunkach oświetleniowych nie nadaje się do użycia. Te dwa modele, ze względu na znikomy zoom optyczny (5x), także nie mogły rywalizować z klasycznymi kamerami, w których 30-krotny zoom jest standardem.

Wyposażenie

Większość testowanych kamer zapisuje dane na kartach pamięci. Wyjątkiem jest Panasonic NV-GS90 wykorzystujący kasety MiniDV. Najpopularniejszym formatem dla większości urządzeń są karty SDHC o pojemności nawet do 32 GB. Urządzenia marki Sony akceptują jednak tylko karty typu Memory Stick Pro Duo, a kamera JVC - karty Micro SD. W tym ostatnim przypadku rodzaj obsługiwanej pamięci nie robi większej różnicy, ponieważ podstawowym nośnikiem jest wbudowany dysk twardy o pojemności 60 GB. Taki sam dysk ma kamera Sony DCR-SR37E.

Ze względu na zastosowane matryce anamorficzne na uwagę zasługują obie kamery Sony. Choć mają typową rozdzielczość PAL (720x576), to ze względu na prostokątny kształt pikseli matrycy dają obraz o rozdzielczości 1024x576 pikseli, a więc panoramiczny. Podobnie sytuacja wygląda w kamerach HD (Praktica i Toshiba), które mimo matryc 1440x1080 nagrywają filmy w rozdzielczości 1920 na 1080.

Możliwości

Za możliwości wysokie noty otrzymały kamery Praktica DVC 5.4 FHD i Toshiba Camileo H20, pozwalające na zapis filmów w rozdzielczościach HD. Podwyższone oceny przyznaliśmy kamerom Sony za możliwość zapisu filmów panoramicznych, bo filmy te lepiej wyglądają na nowoczesnych telewizorach 16:9. Mankamentem kamer Sony jest niska rozdzielczość zdjęć. W tej kategorii dobrze sprawuje się Canon, a także Panasonic, zapisująca filmy na kasetach MiniDV.

Sprawdź zawartość najnowszego numeru PC Format

Dość słabo oceniliśmy kamery zapisujące filmy w rozdzielczościach HD. Wynika to głównie z małej liczby trybów manualnych pozwalających na lepsze dobieranie parametrów filmowania do otaczających warunków. Widocznie producenci przyłożyli zbyt dużą wagę do rozdzielczości i łatwości obsługi, a mniejszą do rzeczywistych możliwości tych kamer.

1. miejsce - Canon FS10

Kamera Canona jest bardzo udanym modelem. Wysoką jakość nagrań zapewnia bardzo dobry obiektyw umożliwiający duże zbliżenie i dużą jasność. Poza tym model ten wyposażono w megapikeselową matrycę CCD oraz procesor obrazu DIGIC DV II. Urządzenie standardowo ma 8 GB wbudowanej pamięci flash, pozwalającej na zapisanie filmu o długości blisko 2 godzin w najwyższej jakości, lub nawet przeszło 5 godzin w najniższej jakości. Wykorzystanie karty SDHC wielokrotnie wydłuża ten czas. Kamera robi niezłe zdjęcia, choć do jakości uzyskiwanej z cyfrowych kompaktów bardzo jej daleko. Dużym plusem są tryby manualne umożliwiające lepsze dobranie parametrów rejestrowania filmów lub zdjęć w sytuacjach, gdy zawodzi automatyka urządzenia. Mankamenty to słaba jakość zastosowanego ekranu LCD oraz nieergonomiczne umieszczenie niektórych przycisków sterowania. Dotyczy to w szczególności przycisku migawki. Na szczęście jest on rzadko używany.

PLUSY:

+ Jakość nagrań

+ Pojemna pamięć

+ Tryby manualne

MINUSY:

- Słaba jakość ekranu LCD

2. miejsce - JVC Everio GZ-MG630

Model dla osób nagrywających dużo filmów, bo wbudowany dysk twardy o pojemności 60 GB pozwala na zapisanie nagrania o długości aż 75 godzin (przy najniższej jakości filmu) lub przeszło 14 godzin filmu najwyższej jakości. Mimo wbudowanego dysku kamerę wyposażono także w dodatkowe gniazdo na karty MicroSD. Mocną stroną tego modelu jest bardzo jasny obiektyw, umożliwiający 35-krotne zbliżenie. Na plus oceniliśmy system sterowania, w którym zastosowano przyciski dotykowe ulokowane na ramce ekranu LCD. Poza tym kamera ma bardzo dobrej jakości ekran, a także jeden z najlepiej wykonanych interfejsów graficznych. Zalet jest więc dużo, ale jednak JVC nieznacznie ustępuje liderowi naszego testu. Szczególnie pod względem jakości nagrywanych filmów - jest ona nieco gorsza podczas nagrywania przy świetle dziennym oraz w całkowitej ciemności. Jednak dla przeciętnego użytkownika te różnice w obrazie będą niemalże niezauważalne.

PLUSY:

+ Wbudowany dysk 60 GB

+ Świetna jakość ekranu

+ Ergonomiczne menu

MINUSY:

- Niska jakość zdjęć

3. miejsce - Sony Handycam DCR-SR37E

Kolejna kamera, które ma wbudowany dysk. Co ciekawe, nośnik ten nie powoduje zwiększenia ceny urządzenia, a nawet kamera jest nieco tańsza od zwycięzcy naszego testu, który ma wbudowaną mniej pojemną i jednocześnie mniej kosztowną pamięć flash. Ponadto urządzenie ma wyjątkowo duży zoom optyczny. Poza tym, cechą wyróżniającą kamerę jest ekran dotykowy, który znacznie zwiększa komfort sterowania pracą urządzenia. Ciekawostkę stanowi manualna metoda ustawiania ostrości - wystarczy kliknąć na ekranie obiekt, na którym ostrość ma zostać ustawiona. Niestety z korzystaniem z ekranu dotykowego wiąże się także niedogodność - jego powierzchnia jest mocno odblaskowa, co pogarsza jego widoczność, zwłaszcza przy świetle padającym z tyłu. Warto wymienić możliwość nagrywania filmu w podwyższonej rozdzielczości wynoszącej 1024x576 pikseli - obraz taki znacznie lepiej ogląda się na telewizorach panoramicznych. Można też wykorzystać standardowy tryb PAL.

PLUSY:

+ Rozdzielczość filmów

+ 60-krotny zoom

+ Wbudowany dysk 60 GB

MINUSY:

- Duże szumy przy słabym oświetleniu

- Słaba jakość zdjęć

POZOSTAŁE KAMERY

4. miejsce - Sony Handycam DCR-SX30E

5. miejsce - Praktica DVC 5.4 FHD

6. miejsce - Toshiba Camileo H20

7. miejsce - Panasonic NV-GS90

8. miejsce - Samsung VP-MX20C

Źródło informacji

PC Format
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy