Najlepsze kamery wideo

Dzisiaj każdy może kręcić filmy. Niekoniecznie komercyjne, ale za to z własnego życia. Warunkiem jest odpowiedni sprzęt, czyli kamera. Co znaczy odpowiedni? Udzielenie odpowiedzi na to pytanie było celem naszego testu współczesnych cyfrowych kamer ze średniego segmentu cenowego.

Dynamiczne zmiany na rynku elektroniki konsumenckiej, konieczność ograniczenia kosztów produkcji, a także cen kamer, wymusiły na ich producentach zastąpienie wysłużonych mechanizmów zapisu danych nowocześniejszymi rozwiązaniami. Wielu skierowało swoje działania w stronę kart pamięci flash. Inni zapis na kartach potraktowali jako możliwość alternatywną, natomiast za podstawowy nośnik przyjęli wbudowany dysk twardy. Pozwala on na zapisywanie ogromnych ilości danych, a także ich stosunkowo łatwe przenoszenie do komputera czy innego cyfrowego urządzenia wideo.

Reklama

Sprawdź zawartość najnowszego numeru PC Format

Kamery zapisujące dane na kasetach typu MiniDV odchodzą powoli w niepamięć i stanowią coraz mniejszy fragment rynku, jednak kuszą atrakcyjną ceną. I jeśli nie przeszkadza ci uciążliwy proces przenoszenia danych, warto się zainteresować również nimi. W sprzedaży znajdują się także kamery na płyty DVD, ale wśród testowanych modeli nie było ani jednego, który wykorzystywałby taki nośnik.

Zalety cyfrowych nośników

Wbudowany w kamerę dysk twardy pozwala na zapis nagrania wideo o długości do kilkudziesięciu godzin. Oczywiście można to zrobić tylko etapami lub po podłączeniu kamery do zasilania sieciowego, bo przeciętny akumulator jest w stanie ją zasilać przez 2 godziny. Nagrania z dysku można wykorzystać w różny sposób - przenieść je do komputera, podłączyć kamerę do zewnętrznej nagrywarki DVD i nagrać film na płytę. Można także podłączyć urządzenie bezpośrednio do telewizora, zazwyczaj wykorzystując wyjście kompozytowe, a w przypadku niektórych kamer także HDMI.

Bardzo wygodnym nośnikiem okazują się karty pamięci. Tym wygodniejszym, że spora część odtwarzaczy DVD ma takie gniazdo oraz możliwość bezpośredniego odtwarzania filmów z takich właśnie kart.

Formaty obrazu

Podstawowym formatem obrazu rejestrowanym przez kamery jest nadal klasyczny format PAL o rozdzielczości 720 na 576 pikseli. Obraz ten jest w pełni zgodny z telewizorami kineskopowymi i bez przeszkód będzie wyświetlany także na nowoczesnym telewizorze plazmowym lub LCD.

Niestety, na dużych ekranach uwidocznią się niedoskonałości tego formatu. Najlepsza byłaby więc kamera potrafiąca zapisać informacje w wysokiej rozdzielczości (HD). Do wyboru są modele Full HD, które mają matrycę o rozdzielczości 1920 na 1080 pikseli i potrafią zapisywać filmy z tą rozdzielczością (lub niższą - tryb 720p). Jednak najtańsze kamery tego typu kosztują około 2000 zł.

Są też dużo tańsze kamery określane mianem HD, jednak bez takiej matrycy, ale z przetwornikami o rozdzielczości 1440 na 1080 pikseli (tzw. matrycą anamorficzną). Oczywiście jakość takiego filmu jest nieco gorsza od jakości filmu uzyskanego na kamerach z natywną matrycą o rozdzielczości 1920 na 1080 pikseli. Jednak należy pamiętać, że w domowych warunkach różnice między takimi filmami będą nie do wychwycenia. A na telewizorze HD taki obraz i tak będzie o niebo lepszy od klasycznego filmu SD.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje