Miliard utworów bez DRM

Rok 2008 upłynie pod znakiem odchodzenia od zabezpieczeń muzyki w systemie DRM. Dwaj najwięksi sprzedawcy na rynku zapowiadają ofensywne działania. Żądania konsumentów w sprawie zwiększenia liczby dostępnych utworów bez zabezpieczeń praw autorskich zostaną prawdopodobnie spełnione już w przyszłym roku.

Księgarnia Amazon.com, którego sklep z niezabezpieczoną muzyką działa od września br., zapowiedziała, że z okazji Super Bowl w Stanach Zjednoczonych (w tym roku przypadnie 3 lutego) na rynek trafić ma miliard piosenek w formacie MP3, czyli bez zabezpieczeń DRM. Przodujący w sprzedaży muzyki iTunes, należący do Apple, z okazji Super Bowl zaoferował ostatnio "jedynie" 100 milionów niezabezpieczonych utworów - czytamy w serwisie Ars Technica.

W tym samym czasie Wal-Mart, właściciel największej sieci sklepów w Stanach Zjednoczonych, który sprzedaje muzykę online już od lat, uciekł się wręcz do szantażu wobec wytwórni muzycznych. Właściciele postawili ultimatum nie tylko małym wydawcom muzyki, ale także takim gigantom, jak Warner Music Group oraz Sony BMG Music Entertainment. Firma zażądała od nich znacznego zwiększenia oferty utworów bez zabezpieczeń, które dostępne będą w wirtualnym Wal-Mart.

Reklama

Warto również przypomnieć o podobnych planach polskiego sklepu z plikami - iPlay, który - choć nie na taką skalę jak amerykańskie firmy - zapowiedział udostępnienie w przyszłym roku 100 tys. utworów bez zabezpieczeń DRM.

Posunięcia wspomnianych sklepów podyktowane są także ostatnimi analizami rynku muzycznego, z których jasno wynika, że utwory bez DRM sprzedają się coraz lepiej i w coraz większym stopniu pokrywają rzekome straty wynikające z piractwa.

W kończącym się właśnie roku przeciwnicy zabezpieczeń plików muzycznych rozpoczęli swoją walkę z DRM. Wygrali pierwsze bitwy, gdy największe wytwórnie zaczęły sprzedawać muzykę w formacie MP3. W roku 2008 może w końcu dojść do ostatecznej rozgrywki.

Źródło: Dziennik Internautów
Dowiedz się więcej na temat: miliard
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy