Kablówki - fuzja na przetrwanie

Agresywne akcje promocyjne ze strony satelitarnych platform telewizji cyfrowej oraz coraz atrakcyjniejsza oferta telewizyjna u operatorów telekomunikacyjnych zagraża telewizjom kablowym. Przed nami okres fuzji na rynku kablowym.

Telewizje kablowe zazwyczaj oferują szybszy i tańszy internet od operatorów telekomunikacyjnych

Reklama

oraz bogatszą ofertę programową od platform satelitarnych (np. w jednym kablu dostępne są kanały Cyfry+ i Cyfrowego Polsatu). Mimo to ich pozycja może być zagrożona - nadchodzące lata mogą być mało korzystane dla kablowych operatorów, którzy do tej pory skutecznie konkurowali z Telekomunikacją Polską czy platformami satelitarnymi oferując trzy usługi z rabatami.

Jak twierdzą eksperci wypowiadający się dla "Dziennika Gazety Prawnej", operatorzy telewizji kablowej, by przetrwać i sprostać wyzwaniom technologicznym oraz konkurencji, muszą się konsolidować. Od dawna na rynku plotkuje się o przejęciu sieci Aster przez któregoś z dużych graczy rynku kablowego. Z kolei w październiku Puls Biznesu podawał, że polskiemu rynkowi telewizji kablowej przygląda się Fundusz private equity EQT, który dysponuje miliardem euro i jest zainteresowany udziałem w konsolidacji kablowego rynku - czterech największych operatorów (UPC, Vectra, Aster czy Multimedia Polska ) spełnia kryteria wielkości.

Także przedstawiciele dużych kablówek od dawna w swoich wypowiedziach przyznają, że przyszłością kablowego rynku są fuzje. Rynek, którego połowa jest podzielona między czterech operatorów, a pozostałe 50 proc. należy do ponad 500 firm, będzie musiał zostać skonsolidowany.

- Operatorzy kablowi są od lat jedynym wiarygodnym, infrastrukturalnym konkurentem narodowych telekomów. Niedawno przeprowadzone badania pokazały, że w ostatnich latach operatorzy kablowi inwestowali ok. 25 proc. jako procent z przychodów w unowocześnianie sieci i usług, podczas gdy tradycyjni operatorzy telekomunikacyjni tylko 12 proc. My jesteśmy zatem gotowi podejmować wyzwania rynku - mówił podczas PIKE 2009 Manuel Kohnstamm, prezes Cable Europe, Europejskiego Stowarzyszenia Komunikacji Kablowej oraz dyrektor wykonawczy ds. Public Policy i Komunikacji

Na razie jednak kablówki z telekomami zdecydowanie wygrywają pod względem internetu oferując coraz szybsze (w UPC nawet do 120 Mb/s) opcje oraz niższe ceny. Zmienia się także sposób oglądania telewizji. Dlatego kablówki, jak i operatorzy satelitarni, wprowadzają także nowe usługi (np. VOD, dekodery z nagrywarką), które pozwalają abonentom zarządzać telewizją według własnego uznania.

Dodatkowo klienci decydując się na więcej usług (np. telewizja plus internet plus telefon) u operatorów kablowych mogą liczyć na zniżki. Jednak i w tym przypadku rośnie poważna konkurencja. Kilka dni temu rynek zaatakowała Telekomunikacja Polska wprowadzając atrakcyjne oferty mix, co spowodowało, że w ciągu roku liczba użytkowników telewizji wzrosła o ponad 200 tysięcy. Większość klientów to użytkownicy, którzy na płatną telewizję zdecydowali się po raz pierwszy. Z kolei Cyfrowy Polsat testuje usługę internetową. Dzięki temu operator jednemu klientowi będzie mógł oferować kilka usług po niższych cenach, co do tej pory było domeną m.in. sieci kablowych.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje