Kablówki - fuzja na przetrwanie
Agresywne akcje promocyjne ze strony satelitarnych platform telewizji cyfrowej oraz coraz atrakcyjniejsza oferta telewizyjna u operatorów telekomunikacyjnych zagraża telewizjom kablowym. Przed nami okres fuzji na rynku kablowym.
Telewizje kablowe zazwyczaj oferują szybszy i tańszy internet od operatorów telekomunikacyjnych
oraz bogatszą ofertę programową od platform satelitarnych (np. w jednym kablu dostępne są kanały Cyfry+ i Cyfrowego Polsatu). Mimo to ich pozycja może być zagrożona - nadchodzące lata mogą być mało korzystane dla kablowych operatorów, którzy do tej pory skutecznie konkurowali z Telekomunikacją Polską czy platformami satelitarnymi oferując trzy usługi z rabatami.
Jak twierdzą eksperci wypowiadający się dla "Dziennika Gazety Prawnej", operatorzy telewizji kablowej, by przetrwać i sprostać wyzwaniom technologicznym oraz konkurencji, muszą się konsolidować. Od dawna na rynku plotkuje się o przejęciu sieci Aster przez któregoś z dużych graczy rynku kablowego. Z kolei w październiku Puls Biznesu podawał, że polskiemu rynkowi telewizji kablowej przygląda się Fundusz private equity EQT, który dysponuje miliardem euro i jest zainteresowany udziałem w konsolidacji kablowego rynku - czterech największych operatorów (UPC, Vectra, Aster czy Multimedia Polska ) spełnia kryteria wielkości.
Także przedstawiciele dużych kablówek od dawna w swoich wypowiedziach przyznają, że przyszłością kablowego rynku są fuzje. Rynek, którego połowa jest podzielona między czterech operatorów, a pozostałe 50 proc. należy do ponad 500 firm, będzie musiał zostać skonsolidowany.
- Operatorzy kablowi są od lat jedynym wiarygodnym, infrastrukturalnym konkurentem narodowych telekomów. Niedawno przeprowadzone badania pokazały, że w ostatnich latach operatorzy kablowi inwestowali ok. 25 proc. jako procent z przychodów w unowocześnianie sieci i usług, podczas gdy tradycyjni operatorzy telekomunikacyjni tylko 12 proc. My jesteśmy zatem gotowi podejmować wyzwania rynku - mówił podczas PIKE 2009 Manuel Kohnstamm, prezes Cable Europe, Europejskiego Stowarzyszenia Komunikacji Kablowej oraz dyrektor wykonawczy ds. Public Policy i Komunikacji
Na razie jednak kablówki z telekomami zdecydowanie wygrywają pod względem internetu oferując coraz szybsze (w UPC nawet do 120 Mb/s) opcje oraz niższe ceny. Zmienia się także sposób oglądania telewizji. Dlatego kablówki, jak i operatorzy satelitarni, wprowadzają także nowe usługi (np. VOD, dekodery z nagrywarką), które pozwalają abonentom zarządzać telewizją według własnego uznania.
Dodatkowo klienci decydując się na więcej usług (np. telewizja plus internet plus telefon) u operatorów kablowych mogą liczyć na zniżki. Jednak i w tym przypadku rośnie poważna konkurencja. Kilka dni temu rynek zaatakowała Telekomunikacja Polska wprowadzając atrakcyjne oferty mix, co spowodowało, że w ciągu roku liczba użytkowników telewizji wzrosła o ponad 200 tysięcy. Większość klientów to użytkownicy, którzy na płatną telewizję zdecydowali się po raz pierwszy. Z kolei Cyfrowy Polsat testuje usługę internetową. Dzięki temu operator jednemu klientowi będzie mógł oferować kilka usług po niższych cenach, co do tej pory było domeną m.in. sieci kablowych.