Jeszcze nigdy nie było tylu wyświetlaczy LCD

Według danych instytutu badania rynku Displaybank w październiku wyprodukowano rekordową liczbę wyświetlaczy LCD - łącznie było ich 38,9 miliona.

W porównaniu z październikiem ubiegłego roku na rynek trafiło 38,4 proc. więcej paneli o przekątnej ekranu przekraczającej dziesięć cali. Obroty osiągnęły wartość 7,76 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o prawie 50 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Przyczynę wzrostu obrotów analitycy upatrują przede wszystkim w wyższej przeciętnej cenie wyświetlaczy: indeks ASP (Average Selling Price) był większy od ubiegłomiesięcznego o 3,3 proc. i osiągnął poziom 200 dolarów. Większy wskaźnik ASP wynika z kolei z rosnącej średniej przekątnej sprzedawanych paneli (cena wyświetlaczy o tej samej przekątnej spadła w badanym okresie).

Reklama

Spośród prawie 39 milionów wyprodukowanych paneli 17,8 miliona było przeznaczonych dla monitorów komputerowych. W porównaniu z czerwcem oznacza to wzrost o 11 proc. Zwiększyło się również zapotrzebowanie na wyświetlacze do notebooków: podczas gdy jeszcze w czerwcu wyprodukowano ich 9,6 miliona, to w październiku liczba ta wzrosła do 11 milionów (więcej o 14,5 proc.). Jeszcze wyraźniej widać jednak wzrost w przypadku paneli dla telewizorów: liczba wyprodukowanych urządzeń w czerwcu wyniosła 6,7, a w październiku ? 9,1 miliona sztuk. Oznacza to przyrost o 36 proc.

Trzej najwięksi dostawcy paneli LCD: Samsung, LG-Philips i AU Optronics wyprodukowali ponad 60% wszystkich wyświetlaczy. Najwięcej sprzedał ich AU Optronics (20,7 proc. udziału w rynku). Tajwański koncern już po raz drugi okazał się w tym względzie lepszy od LG-Philips (20 proc. udziałów). Jeśli jednak chodzi o obroty, to górą byli Koreańczycy: Samsung osiągnął 22,9 proc. udziału w rynku, LG-Philips ? 20,7 proc., a AUO ? 20,3 proc.

HeiseOnline
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy