Cyfrowy Polsat - prawie 3 mln abonentów

W trzecim kwartale 2009 roku z usług Cyfrowego Polsatu, największej satelitarnej platformy w Polsce, korzystało ponad 2,917 mln abonentów. W 2010 roku Cyfrowy Polsat planuje produkcję dekoderów HD oraz sprzedaż zintegrowanych usług telekomunikacyjnych, w tym celu spółka kupuje udziały w mPunkt.

Na koniec września 2009 roku z usług Cyfrowego Polsatu korzystało 2 916 750 abonentów, co w porównaniu z drugim kwartałem 2009 roku oznacza wzrost o 72 644 abonentów, w z trzecim kwartałem rok wcześniej wzrost o ponad 511 tysięcy. Najwięcej klientów korzysta z Pakiety Familijnego (2 342 932 abonentów), z kolei z pakietu Mini korzystało ponad 573,8 tys. abonentów. Całkowita liczba użytkowników dekoderów Cyfrowego Polsatu wyniosła 3,531 mln.

Reklama

Liczba abonentów Pakietu Familijnego stanowiła 80 proc. całej bazy abonentów, zaś liczba klientów Pakietu Mini i Mini Max stanowiła 20 proc. całej bazy abonentów. Wzrost bazy abonentów Cyfrowy Polsat zawdzięcza dużej liczbie przyłączeń nowych abonentów, co zostało częściowo skompensowane wyższym współczynnikiem odpływu abonentów, który wynika z większej konkurencji, co z kolei skutkuje atrakcyjnymi ofertami promocyjnymi.

Średni miesięczny przychód na abonenta spadł o blisko 2 proc. do 34,5 zł (rok wcześniej 35,1 zł) )w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku z 35,1 zł w analogicznym okresie 2008 roku. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł o 3 proc.do 40,2 zł z 39,0 zł w analogicznym okresie 2008 roku. Wzrost ten wynika przede wszystkim ze wzrostu liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy, wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych i kanałów HD, podwyżki cen opłaty abonamentowej realizowanej od 1 stycznia 2008 roku oraz zaliczenia do tego wskaźnika wyższych jednorazowych opłat aktywacyjnych pobieranych przy zawarciu umów na udostępnienie dekodera.

Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Mini wzrósł o 5 proc. do 8,9 zł z 8,5 zł w analogicznym okresie 2008 roku, głównie w wyniku wzrostu liczby abonentów będących poza okresem podstawowym umowy oraz wzrostu liczby abonentów, którzy po 12 miesiącach okresu promocyjnego korzystania z pakietu Mini Max pozostali nadal przy tym pakiecie.

Rośnie natomiast średni koszt pozyskania abonenta (SAC) - 113,1 zł w trzecim kwartale 2009 roku (rok wcześniej 97,9 zł). Wzrasta także współczynnik odpływu abonentów - 10,1 proc. w trzecim kwartale 2009 roku (rok wcześniej - 7,5 proc.).

Przychody z działalności operacyjnej wzrosły o 20 proc. do 983 mln zł w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku z 817 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku. Wzrost ten w głównej mierze spółka zawdzięcza: wzrostowi przychodów z opłat abonamentowych DTH do 877 mln zł z 706 mln zł; wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług emisji i transmisji sygnału do 14 mln zł z 8 mln zł; wzrostowi w pozostałych przychodach operacyjnych do 57 mln zł z 33 mln zł. Zysk netto wyniósł 189 mln zł w okresie dziewięciu miesięcy zakończonym 30 września 2009 roku w porównaniu do 227 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku, w wyniku spadku zysku brutto.

- W trzecim kwartale odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki operacyjne. Wzrost bazy abonentów o 73 tysiące jest dużym powodem do zadowolenia. Taki wynik pozostawia bezpośrednią konkurencję w tyle. Jeżeli chodzi o wyniki finansowe, to także są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Pomimo tego, że nadal pozostawaliśmy pod zauważalnym oddziaływaniem osłabienia złotego, nasze przychody wzrosły o 20 proc., a EBITDA wyniosła 254 mln zł - komentuje Dominik Libicki, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu.

Do 30 września 2009 roku Cyfrowy Polsat sprzedał lub udostępnił abonentom ok. 431 tys. sztuk wyprodukowanych przez własną fabrykę dekoderów. Rozważane jest także wprowadzenie do produkcji Cyfrowego Polsatu dekoderów HD w 2010 roku. Spółka nadal stawia na usługi telekomunikacyjne. Uruchomienie usługi MVNO jest pierwszym krokiem do uruchomienia usług zintegrowanych, w ramach których Cyfrowy Polsat planuje być dostawcą usług telewizji cyfrowej, usług telekomunikacyjnych oraz dostępu do szerokopasmowego internetu.

Rozpoczęcie świadczenia usług zintegrowanych planowane jest na 2010 rok i poprzedzone będzie testem uruchomionym w połowie listopada 2009 roku. Świadczenie usługi dostępu do szerokopasmowego internetu będzie realizowane poprzez umowy handlowe z podmiotami trzecimi, w tym ze spółką Sferia.

Dodatkowo Cyfrowy Polsat, z myślą o poszerzeniu sieci sprzedaży usług zintegrowanych (telewizja, telefon, Internet), zakupił 45 proc. udziałów w spółce do której należy mPunkt - sieć sprzedaży usług telefonii komórkowej Plus.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje