Cyfra+: 3,6 mln zł kary za podwyżkę abonamentu

Satelitarna platforma Cyfra+ została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów karą w wysokości 3,6 mln zł. Urząd uznał, że sposób przekazania informacji o zmianie umowy, w tym o podwyżce abonamentu w jesienią 2009 roku, nie gwarantował, że dotrze ona do klientów.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez Prezes UOKiK po skargach konsumentów w listopadzie 2009 roku. W jego trakcie ustalono, że spółka zawiadomiła większą część swoich klientów o zmianach m.in. umowy abonamentowej oraz regulaminu jedynie zamieszczając informację w rozsyłanym Magazynie Abonentów "Plus+" (nr 27 maj-czerwiec 2009).

Zastrzeżenia prezes urzędu wzbudziły sposób i forma przekazania informacji. Konsument nie mógł spodziewać się, że na dwóch ostatnich stronach gazetki informacyjno-rozrywkowej znajdzie istotne dla niego wiadomości związane z podwyższeniem abonamentu za korzystanie z usług Cyfry+. Zmiana tak istotnego warunku umowy jak cena daje konsumentowi możliwość odstąpienia od kontraktu. Żeby mógł z tego prawa jednak skorzystać, musi wiedzieć o planowanych zmianach.

Reklama

Zdaniem UOKiK poinformowanie abonentów o nowych warunkach umowy na łamach magazynu firmowego nie nastąpiło w formie, która gwarantuje, że abonent się z nią zapozna. Aby tak się stało, Cyfra+ powinna np. przesłać każdemu konsumentowi informacje o zmianach w odrębnym piśmie lub dołączyć do gazetki pismo przewodnie z informacją, że zawiera nowe warunki umowy. Zamieszenie wiadomości w gazetce może być jedynie uzupełnieniem obowiązkowych działań informacyjnych.

Prezes UOKiK uznała praktykę spółki za nieuczciwą i nałożyła na spółkę karę w wysokości 3 569 113 zł. Ponadto przedsiębiorca ma przez sześć miesięcy publikować decyzję prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz musi zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające jej sentencję.

Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Media2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy