Myślisz o sklepie internetowym - skorzystaj z tych porad
Zakupy w Internecie stały się dla wielu z nas naturalnym elementem codzienności. Nic w tym dziwnego: gwarantują szeroki wybór, bezpieczne metody płatności i skuteczną dostawę. Są również coraz bardziej atrakcyjne nie tylko dla klientów, ale również przedsiębiorców. Branża e-commerce, jako jedna z nielicznych, znakomicie stawiła czoła kryzysowi związanemu z pandemią koronawirusa. Pokazała także, że potencjał handlu w Internecie jest niemal niewyczerpany, a dobry pomysł może stać się sposobem na odniesienie sukcesu. Ten zależy jednak od wielu czynników, wobec czego do otwarcia sklepu należy się właściwie przygotować.
Sprzedaż w Internecie to jeden z najszybciej rozwijających się i interesujących rynków. Wskazują na to również wyniki badania Gemius "E-commerce w Polsce 2020". Zgodnie z przytaczanymi danymi polski Internet liczy aż 28,2 mln użytkowników, natomiast 73% z nich dokonało kiedyś zakupów online. Zdecydowana większość (72%) korzysta przy tym z rodzimych sklepów. Cieszyć może również opinia o tym sposobie nabywania towarów: niezmiennie jest pozytywna, a kupujący doceniają przede wszystkim wygodę i proste procedury, 75% z nich zwraca przy tym uwagę na niższe ceny w platformach online. Pozyskujemy w ten sposób bardzo zróżnicowane towary: od odzieży, obuwia i kosmetyków przez książki, filmy czy bilety na wydarzenia po sprzęt AGD/RTV. Potencjał jest więc praktycznie niewyczerpany, a rynkowa oferta z każdym dniem rośnie.
Olbrzymi, ciągle rosnący rynek oraz rozwijające się w błyskawicznym tempie technologie sprawiają, że branża e-commerce staje się bardzo kusząca dla wielu przedsiębiorców. Uruchomienie własnego sklepu internetowego może być znacznie bardziej dochodowe, a przy tym łatwiejsze pod względami formalnymi i tańsze od prowadzenia tradycyjnego punktu. Z drugiej strony na osoby rozpoczynające karierę w e-handlu czyha jednak sporo pułapek. Dobry e-commerce wymaga sprawdzonych informacji, dobrej znajomości rynku i - jak każdy inny biznes - inwestycji. Połączenie tych czynników może dać jednak znakomite rezultaty. Wiedza nie musi przy tym oznaczać wydatków: warto skorzystać z przygotowanego przez ALEO.com bezpłatnego e-booka "Jak założyć własny sklep internetowy?". Dobrym posunięciem na początek będzie przyjrzenie się liście najważniejszych rad dla początkujących.
W przekonaniu wielu osób biznesplan to przeżytek, który w życiu przedsiębiorstwa nie odgrywa ważniejszej roli poza sytuacjami, w których jest wymagany do uzyskania np. zewnętrznego finansowania. To błąd. Dobrze sporządzony biznesplan okaże się pomocny w podjęciu kluczowych decyzji. Przede wszystkim umożliwi udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy warto w ogóle otwierać sklep internetowy i czy konkretny pomysł sprosta rynkowym wymaganiom. Powinien określać m.in.:
● Docelową grupę odbiorców,
● Charakterystykę konkretnego rynku,
● Analizę konkurencji,
● Źródła finansowania,
● Potrzeby finansowe wraz z wyszczególnieniem wydatków,
● Plan rozwoju oraz konkretny cel,
● Najważniejsze cechy podmiotu, w tym m.in. formę prawną, model dystrybucji, kontrahentów,
● SWOT, czyli mocne i słabe strony, szanse oraz zagrożenia.
Duże zainteresowanie branżą e-commerce wynika także z pozornej łatwości odniesienia sukcesu w biznesie skupionym na handlu online. I choć rzeczywiście uruchomienie własnego sklepu samo w sobie nie będzie trudne, nie musi to oznaczać, że przedsiębiorstwo będzie rentowne i wydolne. Aby tak było, przedsiębiorca musi mieć sporą wiedzę na temat wielu zagadnień. Ta dotyczy m.in.
● Prawnych i podatkowych kwestii zarządzania przedsiębiorstwem tego typu,
● Uwarunkowań technicznych, odnoszących się do implementacji i obsługi sklepu internetowego, sposobów płatności, strony internetowej,
● Kwestii logistycznych, w tym zarządzania dostawami czy magazynem,
● Skutecznej promocji w Internecie, wykorzystującej odpowiednie kanały komunikacji i narzędzia.
Zaniedbanie któregokolwiek z tych aspektów uniemożliwi odniesienie sukcesu. Na szczęście dużą zaletą branży e-commerce jest łatwy dostęp do sprawdzonej wiedzy. E-book przygotowany przez ALEO.com zawiera zestaw sprawdzonych porad dotyczących wszystkich aspektów funkcjonowania takiego przedsiębiorstwa. Nie należy jednak spoczywać na laurach: skuteczny e-handel wiąże się z potrzebą ciągłego uczenia się i wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Wielu przedsiębiorców rozpoczynających przygodę z rynkiem e-commerce zaniedbuje odpowiedni marketing i potrzebę budowy wizerunku marki w sieci. Tymczasem to właśnie one w większości przypadków odpowiadają za przychody, a co za tym idzie również rentowność firmy. Współczesna technologia daje praktycznie nieograniczone możliwości w tym zakresie. Właściciele sklepów internetowych mają do dyspozycji wiele różnych kanałów, a dobre działania marketingowe dadzą wyśmienite rezultaty. Media społecznościowe, SEO, Google Ads, content marketing, obecność na różnych platformach i stawianie na bezpośredni kontakt z odbiorcami pozwala na ciągłe poszerzanie bazy klientów. Jednocześnie trzeba jednak mieć świadomość, że te działania to najlepsza inwestycja w rozwój biznesu.
Branża e-commerce rządzi się swoimi prawami. O ile w tradycyjnych sklepach klienci mają możliwość bezpośredniego zetknięcia się z towarem, kupowanie w sklepach internetowych wygląda inaczej. W związku z tym w większości przypadków tym, co sprzedaje, jest dobra treść. Budując sklep, warto już na samym początku postawić zarówno na wartościowe i wyczerpujące opisy produktów czy kategorii, jak i szerszą bazę wiedzy, która pomoże użytkownikom w podjęciu właściwego wyboru. Warto przy tym postawić na UX, czyli doświadczenia użytkownika, który będzie korzystał ze sklepu. Właściwe zaprojektowanie serwisu, uproszczenie procedur i analiza osiągniętych rezultatów pomogą w skutecznej sprzedaży. Błędy w tym zakresie przełożą się z pewnością negatywnie na ten aspekt. Dobre praktyki należy wdrażać od samego początku.