Zawsze o dwa kroki przed rywalami, czyli pozycjonowanie stron www

Jak promować swój biznes w internecie? Z odpowiedzią na to pytanie zmaga się ogromna liczba przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na rozpoczęcie nowej, cyfrowej drogi biznesowego życia jako uzupełnienie i formę promocji tradycyjnej działalności. Nieważne, czy to mała firma usługowa z nastawieniem tylko na lokalny rynek, czy duża hurtownia z rozbudowanym asortymentem - prowadzenie biznesu bez korzystania z sieciowego bogactwa możliwości to zamykanie drzwi przed osobami, które mogą zostać klientami.

Dzisiaj niemal wszyscy to internauci. Z Sieci korzysta - w zależności od źródła - około 80% dorosłych obywateli Polski. Można oczekiwać, że w kolejnych latach procent ten wzrośnie jeszcze bardziej - do głosu coraz bardziej dochodzi przecież pokolenie, które obcowało z internetem od najmłodszych lat. W Sieci korzystamy z rozrywki, uczymy się, szukamy informacji i dokonujemy zakupów. Niewykorzystanie tego potencjału to z perspektywy przedsiębiorcy ogromny błąd.

Ale którą ścieżkę internetowej promocji wybrać? Facebook, Google Ads, Instagram, lokowanie produktu? A może reklamy wideo w serwisach VOD? Odpowiedź zależy od tego, jaki jest profil klienta danej działalności - jego zainteresowania, zachowania i potrzeby. Istnieje jednak kanał, który swoją skutecznością oraz przede wszystkim uniwersalnością w większości przypadków góruje nad pozostałymi - mowa tu o SEO, czyli pozycjonowaniu stron internetowych.

Reklama

Czym jest SEO i dlaczego przynosi dobre efekty?

Wyszukiwarki internetowe działają na zasadzie odpowiedzi na słowa wpisywane przez użytkownika. Kiedy szukamy określonych informacji, wpisujemy na przykład “wózek dla dziecka" czy “hydraulik Trójmiasto". Silnik wyszukiwarki wyświetli nam wtedy listę stron, które najlepiej pasują do przesłanego zapytania. Pozycjonowanie to proces, który sprawia, że w wynikach wyszukiwania na konkretną frazę dana strona znajdzie się coraz wyżej. Jest to bardzo ważne, ponieważ wraz ze wzrostem pozycji rośnie liczba użytkowników, którzy wchodzą na witrynę.

Jako użytkownicy internetu nie lubimy marnować swojego czasu. Z tego powodu strony umieszczone w TOP3 wyświetlanych wyników generują najwięcej wizyt - wynik ten spada wraz ze spadkiem pozycji, a witryny umieszczone na drugiej stronie wyników są odwiedzane przez zaledwie promil internautów.

Należy pamiętać, że użytkownicy ci nie są przypadkowi. W końcu wpisali do Google, Binga czy innej wyszukiwarki konkretne hasło - bezpośrednio wyrazili więc zainteresowanie ściśle określonym produktem, usługą lub informacją. W związku z tym wyniki wyszukiwania są wspaniałym miejscem, by wyciągnąć rękę do klienta i zaprosić go do skorzystania z tego, co oferuje Twoja firma.

Nie jest to jednak proste. Wyświetlany ranking opiera się na kilkuset czynnikach. Google zależy, by ścieżka od wpisania hasła do znalezienia tego, czego szukał użytkownik, była jak najkrótsza i zajmowała maksymalnie kilka sekund. Oznacza to, że kolejność wyników wyszukiwania jest dla wyszukiwarki bardzo ważna - im skuteczniej dostarcza ona to, czego potrzebuje użytkownik, tym więcej użytkowników będzie z niej korzystać. Strony na pierwszych miejscach są uznawane za najbardziej wartościowe. Google stworzyło w tym celu rozbudowany algorytm, zawiadujący całym procesem - nadaje on stronom określoną “moc" w zależności od ich struktury, treści i witryn, które do niej linkują. Na tej podstawie ustala kolejność witryn.

Google zwraca uwagę na dwa szerokie aspekty. Pierwszym z nich są linki, które prowadzą do danej witryny. Jeżeli do danej strona pojawia się wiele łączy, najprawdopodobniej oznacza to, że jest ona wartościowa - w końcu sami chętnie dzielimy się tym, co uważamy za wartościowe. Gdy adres strony jest podawany dalej przez witryny uznawane za wysokojakościowe, zwiększa swoje notowania. Kluczowa jednak jest wspomniana jakość - w przypadku stron pozbawionych treści i nieodwiedzanych przez użytkowników, wartość takiego linka jest niemal zerowa.

Drugim czynnikiem wpływającym na pozycję strony jest treść oraz dostosowanie strony do użytkownika. Chodzi tutaj o poprawne językowo teksty odpowiednio nasycone właściwymi słowami kluczowymi, a także szybkość działania (nikt nie lubi długo czekać na załadowanie - algorytm Google również). Liczą się również kwestie związane z wygodą przeglądania, czyli to, jak strona wyświetla się na różnych ekranach i urządzeniach - dane wskazują, że większość wizyt odbywa się dziś za pomocą smartfonów, a nie przez tradycyjne komputery.

Powierz pozycjonowanie profesjonalistom - case study

Z pozoru wszystko wygląda prosto i czytelnie. W praktyce jednak pozycjonowanie to niezwykle skuteczny, ale również bardzo skomplikowany proces. Algorytm analizuje około 200 czynników z dwóch powyższych kategorii. Wciąż dodawane są nowe, a silnik modyfikuje “ważność" już obecnych. W dodatku mechanika algorytmu Google nie jest oficjalnie prezentowana - choć koncern udziela czytelnych wskazówek, co należy robić, by strona była umieszczana wyżej, pozycjonowanie to wieczny festiwal testów, eksperymentów i nauki.

Dobre efekty wymagają czasu, doświadczenia i ogromnej wiedzy. Dlatego jeżeli poważnie myślisz o poprawieniu SEO firmowej witryny, najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie współpraca z agencją o ugruntowanej pozycji na rynku, która dysponuje know-how oraz zasobami.

Zilustrujmy to przykładem. Agencja Verseo podjęła się pozycjonowania nowego sklepu internetowego z kategorii “dom i ogród". Z uwagi na krótką obecność sklepu w Sieci i ogromną konkurencję  widoczność w wyszukiwarce była bardzo niska - strona znajdowała się w TOP50 na tylko 11 fraz, co było bardzo słabym wynikiem. Po roku współpracy z Verseo sklep wyświetlał się:

●       W TOP3 na prawie 20 fraz

●       W TOP10 na ponad 50 fraz

●       W TOP50 na ponad 300 fraz

Działania SEO doprowadziły do zauważalnego wzrostu rozpoznawalności, a co za tym idzie, liczby wizyt i w konsekwencji liczby transakcji. Dodajmy, że opisywany sklep działa w konkurencyjnej branży, co wiąże się z licznymi i silnymi rywalami biznesowymi.

Odpowiednio przeprowadzone działania pozycjonerskie mogą odmienić Twój biznes - przyciągnąć klientów i zwiększyć przychody. Wysokie pozycje w Google są także odzwierciedleniem siły marki i jej cyfrowej estymy - w końcu rezultaty w TOP3 czy TOP10 nie są łatwe do osiągnięcia.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy